Order sekarang!


atau SMS/WhatsApp/Telegram :

010-4289601 (Hanis)

Best selling!!
Dapatkan info terkini segera..

* Setiap testimoni yang tertulis dalam laman web ini adalah pengalaman dari pelanggan sendiri dan hasil dari setiap pelanggan mungkin berbeza antara satu sama lain. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.

PERHATIAN : Konsultasi selepas pembelian produk dan jadual pengambilan adalah khas untuk pelanggan kami sahaja. Sila rujuk pengedar anda untuk jadual pengambilan & kosultasi selepas pembelian. Terima kasih.
Free Palestine, Pray 4 Syria
Tabung Kecemasan Gaza Aqsa Syarif di sini :
http://on.fb.me/1jlP2li
Akaun Maybank Islamic : 551575-004299
akaun Bank Islam : 1209-20100-34904
email : projects@aqsasyarif.org.my

Tabung Kasih Ummah Syria
Bank Islam Malaysia Berhad
120290 100 63512
(Pertubuhan IKRAM Malaysia)
email : i4syria315@gmail.com

Mighty 3Gem

Ibu hamil dan puasa

Salam Ramadhan..

 

Alhamdulillah, hari ini masuk hari ke-6 bulan Ramadhan. Untuk ibu hamil dan ibu menyusu, tentu ada sedikit kegusaran tentang kesihatan diri dan bayi semasa berpuasa. Untuk ibu yang hamil dan menyusu, memang ada keringanan untuk mereka. Ini kerana keperluan tenaga yang digunakan seharian dan tahap kesihatan berbeza dari seorang ibu ke seorang ibu. Islam agama yang mudah dan ringan tetapi bukan untuk dimudah-mudahkan atau diringan-ringankan.

Ramai yang viralkan hadis seperti di bawah :

Kata Ibn ‘Abbas: “Jika wanita hamil bimbang (kesihatan) dirinya, ataupun ibu yang menyusu bimbangkan anaknya -pada bulan ramadan- maka mereka boleh berbuka dan (menggantikannya) dengan memberi makan setiap hari seorang miskin (iaitu membayar fidyah) dan mereka TIDAK PERLU mengganti puasa ( tidak wajib qada puasa)” – riwayat al-Tabari sanadnya memenuhi syarat sahih al-Imam Muslim.

Kami ada bertanya kepada Ustazah Maznah Daud dan jawapannya :

Para fuqaha ada berbincang tentang ini, dan mejoriti berpendapat WAJIB QADHA sekiranya tak larat atau tak mampu atau bimbangkan kesihatan diri sendiri, tak perlu bayar fidyah. Jika bimbangkan kesihatan si anak WAJIB bayar fidyah. Ringkasnya seperti gambar di bawah.

Ibu hamil dan puasa

Ijmak ulama telah berbincang dan bersepakat, jadi janganlah sampai kita meringan-ringankan hukum hanya kerana 1 hadis. Sebab mungkin ada hadis dan ayat Al-Quran lain lagi yang lebih kuat.

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa, (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui. (Surah Al-Baqarah : 183-184)

Hukum berpuasa itu wajib supaya kita bertaqwa tetapi ada keringanan. Pernah dengar ustaz cakap, Islam tu memang mudah sebab Allah dah tahu sifat manusia, jadi segala hukum memang bertepatan dengan keperluan dan kemampuan manusia. Cuma kita rasa susah mungkin kerana jarang buat dan kurang keimanan. Dalam Al-Quran pun ada sebut, solat tu sangat berat dan untuk orang-orang yang bersabar tapi sebab dah biasa buat dari kecil, rasa dah biasa je solat (walaupun kadang mungkin tak sempurna dan tak cukup khusyuk happy  ) Sebab itu juga, sepanjang tahun ada hari-hari sunat puasa, supaya tidaklah kita terkejut bila sampai bulan Ramadhan nak terus puasa sebulan.

 

Berbalik kepada ibu hamil, setiap orang lain tahap kesihatan dan kemampuannya. Tapi selagi kita tak cuba, mana kita nak tahu tahap kemampuan kita kan. Bukan just simply, ‘oh, saya mengandung tak payah puasa.’, ‘oh, saya ibu menyusu tak payah la puasa.’ sedangkan bulan Ramadhan itu sangat banyak keberkatannya. Rugi sangat kalau tinggal tapi kalau terpaksa tinggal, masih terdapat banyak lagi amal untuk dapatkan pahala di bulan Ramadhan.

Untuk ibu hamil yang berada di awal trimester, mungkin banyak alahan yang tidak memungkinkan ibu tadi berpuasa. Menurut Dr Zubaidi, pakar perubatan tidak menggalakkan ibu hamil berpuasa di 3 bulan pertama. Ini kerana banyak komplikasi yang tidak menyenangkan disamping bayi perlukan lebih nutrien. Jadi, penting untuk ibu periksa tahap kesihatan dan berbincang dengan doktor masing-masing supaya tidak membahayakan diri dan bayi. Untuk ibu hamil yang mempunyai masalah kesihatan seperti kencing manis, sakit buah pinggang dan lain-lain mungkin tidak dibenarkan berpuasa. (sumber)

Menurut Pakar Perbidanan dan Sakit Puan Hospital Pakar Ampang Putri, Dr Ariza Mohamed pula, berkata ibu hamil masih boleh berpuasa kerana ia tidak memberi kesan kepada perkembangan bayi. Kajian kesihatan mendapati ibu mengandung yang berpuasa tidak menjejaskan kandungan walaupun kadangkala tidak selesa terutama pada tahap tiga bulan pertama kandungan. (sumber)

Tips pemakanan semasa hamil dan puasa

Read the rest of this entry »

Menu Diet Sarapan Pagi Popular

Pepatah inggeris ada mengatakan “Breakfast is a KING!”. Ramai yang skip breakfast kerana berkejar ke sekolah atau tempat kerja. Sebenarnya sarapan ni ssangat-sangat penting untuk jana metabolisma dan tenaga kita seharian. Dengan sarapan yang betul dan berkhasiat, kita akan lebih bertenaga dan sihat sepanjang hari.

1. Telur

Menu Diet Sarapan Pagi Popular

Telur kaya dengan protein dan tinggi kalori. Selain itu, telur juga mengandungi nutrien penting seperti ‘choline’ (penting untuk daya ingat), ‘karoten’ dan ‘zeaxanthin’(baik untuk kesihatan mata) (sumber)

Pelbagai resipi menarik boleh dibuat dengan telur seperti telur rebus, telur hancur, telur dadar dicampur dengan pelbagai sayuran dan lain-lain lagi. Pengambilan telur juga cukup mengenyangkan tetapi elakkan ambil setiap hari ya.

2. Oat

Menu Diet Sarapan Pagi Popular

Read the rest of this entry »

Supplement ketika puasa

 

Assalamualaikum..

Rasanya belum terlambat lagi untuk saya ucapkan Salam Ramadhan.

Jom raikan Ramadhan bersama Shaklee.

Supplement ketika puasa

3 supplement ini memang wajib ada sebagai supplement ketika puasa. Alhamdulillah, saya pernah berpuasa ketika hamil dan juga ketika menyusukan anak. Malah, tahun ini saya masih menyusukan anak saya yang berusia setahun 7 bulan. Dan pengambilan supplement ketika puasa memang sangat-sangat membantu terutama ketika hamil dan menyusu.

Read the rest of this entry »

Assalamualaikum..

Rasanya belum terlambat lagi untuk saya ucapkan Selamat Menyambut Ramadhan.

ramadhan

 

Alhamdulillah, hari ni masuk hari kedua kita berpuasa. Jangan lupa niat puasa dan baca doa ketika berbuka ya. Kalau takut terlupa, baca niat untuk sebulan terus.

niatpuasa

Semoga Ramadhan kali ini menambah amal kita dan menjadikan kita lebih baik dari Ramadhan sebelumnya. Jom rebut pahala berganda ni dengan perbanyakkan amalan.

Oh, disamping itu, jangan lupa jaga kesihatan.

Bulan puasa ni kalau tak mampu ambil banyak-banyak supplemen, cukuplah dengan ambil mighty 3 gem ni iaitu Performance Drink, ESP dan Meal Shakes. InsyaAllah, cukup lengkap dan memberikan tenaga. Boleh juga berikan kepada anak-anak yang baru nak berlatih puasa.

Formula mudah

PD + ESP + MS = 3GEM

3gem

 

Tak mampu nak ambil tiga-tiga, ambil ESP+PD atau MS+PD pun ok.

order

 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

Translator
Translator Plugin
Ayat seribu dinar
Ahlan wasahlan…
Assalamualaikum & selamat sejahtera

Selamat datang ke Hanis Healthy Life. Hanis Amin adalah pengedar Shaklee yang sah, yang juga pengguna kepada produk Shaklee.

Untuk sebarang pertanyaan, hubungi kami di
email : hanisamin@gmail.com
sms/WhatsApp : +6010-4289601

Terima kasih.

Hazu Enterprise (SA0175455-W)

Set Istimewa untuk anda!

Breastfeeding Set
(Set Penyusuan)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Confinement Set
(Set Berpantang)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Skin Care Set
(Set Penjagaan Kulit)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Healthy Weight Set
(Set Berat Badan Sihat)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Baby & Children Health
(Kesihatan Bayi & Kanak-kanak)

Informasi


Sertai kami di Facebook!


Ada pertanyaan atau komen?