Order sekarang!


atau SMS/WhatsApp/Telegram :

010-4289601 (Hanis)

Best selling!!
Dapatkan info terkini segera..

* Setiap testimoni yang tertulis dalam laman web ini adalah pengalaman dari pelanggan sendiri dan hasil dari setiap pelanggan mungkin berbeza antara satu sama lain. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.

PERHATIAN : Konsultasi selepas pembelian produk dan jadual pengambilan adalah khas untuk pelanggan kami sahaja. Sila rujuk pengedar anda untuk jadual pengambilan & kosultasi selepas pembelian. Terima kasih.
Free Palestine, Pray 4 Syria
Tabung Kecemasan Gaza Aqsa Syarif di sini :
http://on.fb.me/1jlP2li
Akaun Maybank Islamic : 551575-004299
akaun Bank Islam : 1209-20100-34904
email : projects@aqsasyarif.org.my

Tabung Kasih Ummah Syria
Bank Islam Malaysia Berhad
120290 100 63512
(Pertubuhan IKRAM Malaysia)
email : i4syria315@gmail.com

Set J (Pregnancy)

Assalamualaikum..

Ada ibu-ibu yang anaknya menghidap G6PD dan risau untuk ambil supplemen bagi menambah kesihatan diri dan bayi. Ramai ibu yang dah mula sedar kepentingan supplemen tetapi risau tak sesuai kerana anaknya menghidap G6PD deficiency.

APA ITU G6PD Deficiency?

G6PD ialah singkatan nama enzim Glucose-6-Phosphate Dehydrogenase yang terdapat di dalam sel darah merah. Ia bertindak dalam melindungi sel darah merah daripada pecah (hemolisis) bila terdedah kepada ubat-ubat tertentu, makanan atau jangkitan.
Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubat-ubatan tertentu ataupun melalui makanan. (sumber)

 

G6PD adalah amat kritikal kepada fungsi normal sel sel darah merah.Oleh itu kekurangan G6PD boleh menyebabkan satu keadaan yang dipanggil anemia.
Pencetus – pencetus ini boleh mneyebabkan hasil sampingan yang tidak diundang terkumpul di dalam tubuh dan merosakan sel sel darah merah.Biasanya enzim G6PD di dalam tubuh melindungi sel – sel darah merah daripada dirosakkan oleh hasil sampingan ini tetapi bagi seseorang individu yang mempunyai.Akibatnya individu tersebut mula menunjukkan simptom simptom anemia yang mana termasuklah

  • kulit pucat
  • keletihan teruk
  • Pernafasan yang rancak
  • Degupan jantung yang rancak
  • Demam kuning
  • Limpa membesar
  • Air kencing yang berwarna gelap

Ramai yang mengalami kekurangan G6PD tidak menunjukkan simptom simptom sehinggalah semua sel – sel darah merah dirosakkan oleh salah satu pencetus iaitu

  • Sesetengah makanan (kekacang yang bukan sahaja amat merbahaya untuk DIMAKAN tetapi boleh bertindak sebagai satu pencetus apabila ia disentuh
  • Sesetengah perubatan
  • Bakteria Jangkitan

Berita baiknya pula adalah di dalam kebanyakkan kes , menelak daripada pencetus tersebut cara bagi menghilangkan simptom simptom ini biasanya akan hilang dalam beberapa minggu.
kekurangan G6PD jarang menyebabkan anemia yang kronik (berterusan)

.Makanan yang perlu dielakkan jika anak anda mengalami G6PD

  • kacang FAVA-favisme – kacang buncis-kacang parang
  • mentega kacang tanah
  • bluberi juga produk produk berasaskannya
  • peria
  • herba cina
  • asid eskorbik tiruan
  • pewarna makanan tiruan
  • pengawet makanan tiruan
  • makanan segera cina dan korea

Oleh kerana G6PD Deficiency tidak dibenarkan mengambil makanan berasaskan HERBA DAN SOYA maka Set penyusuan yang sesuai adalahVitalea+Bcomplex+Vitamin C+Ostematrix 

(sumber)

 

SET PENYUSUAN EU FOUR PACK

eu four pack

VITA LEA- MULTIVITAMIN

  • Multivitamin menyediakan vitamin dan mineral penting untuk para ibu yang mana ianya tidak diperolehi daripada diet harian.
  • Vita Lea adalah multivitamin dan multimineral, yang mengandungi 23 jenis vitamin mineral yang lengkap untuk keperluan harian.
  • Membekalkan tubuh ibu dengan nutrient yang perlu agar ibu sentiasa sihat, cergas dan bertenaga. Dilengkapi dengan zat besi yang amat diperlukan oleh ibu yang menyusukan anak.
  • Kadar vitamin yang mencukupi membantu penghasilan susu yang banyak dan berkhasiat di samping menggalakkan kesihatan ibu dan bayi secara menyeluruh.

 

B COMPLEX

  • B Complex mengandungi semua jenis vitamin B termasuk yang famous, asid folik.
  • Seorang ibu menyusu memerlukan vitamin B untuk metabolisma, menukarkan makanan kepada tenaga, mengurangkan stess dan menghasilkan susu.
  • Bukan saja ibu hamil, ibu menyusu juga perlukan asid folik.
  • Vitamin B kompleks merupakan vitamin yang diperlukan oleh anda dan bayi anda setiap hari bagi menyokong sistem saraf dan metabolisma yang sihat.
  • Vitamin B mempunyai pelbagai fungsi termasuk pengeluaran hormon, pembentukan sel-sel darah merah, penghasilan tenaga untuk sel, dan mengekalkan saraf serta kulit yang sihat.
  • Ibu yang menyusui bayi perlu mendapatkan vitamin B kompleks untuk memberikan khasiatnya kepada bayi mereka melalui susu ibu.

 

VITA C

  • Vitamin C penting bagi menguatkan sistem imun dan membina kulit, gigi dan gusi yang sihat.
  • Menyusui bayi secara ekskusif dapat melindungi bayi anda dari kekurangan vitamin C
  • Keunikan vitamin C Shaklee ialah, ia Sustained Released iaitu dilepaskan secara perlahan-lahan. Vitamin C tidak dapat bertahan lama dalam badan kita, jadi badan kita perlukan vitamin sebegini untuk memenuhi keperluan harian.

OSTEMATRIK

  • Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal
  • Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf
  • Menolong mengurangkan simptom-simptom senggugut seperti perut kembung, kekejangan, retensi air, mudah radang dan kemurungan, sakit-sakit badan serta lenguh-lenguh badan.
  • Memberi sumber kalsium yang mencukupi kepada ibu-ibu dan juga anak yang disusui..
  • Kalsium, magnesium dan vitamin D juga membantu membanyakkan susu secara tidak langsung.

Diharap dengan perkongsian ini dapat membantu ibi-ibu yang menyusui anak G6PD untuk mendapatkan makanan tambahan yang sesuai untuk mereka. Sila beritahu pengedar Shaklee bahawa anda mempunyai anak G6PD agar tidak berlaku kesilapan dalam memilih makanan tambahan.

 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

 

Assalamualaikum..

Hari ni nak kongsikan cerita seorang akak ni, Kak Aya yang ambil set kehamilan dan terus berminat nak jadi ahli. Bila dah rasa keseronokannya, terus rasa nak share dan buat bisnes pula dengan Shaklee.

Pada akhir trimester ke 2, saya akhirnya membuat keputusan untuk mengambil vitamin Shaklee iaitu bermula dengan set kehamilan  yang mengandungi Vitamin C, Vitamin B Complex, Vita Lea, Omega, Ostematrix . 
 
 
2 minggu pertama selepas mengambil set kehamilan tersebut, saya dapat merasakan perubahan utama dari segi kecergasan. Sebelumnya memang terasa lemah badan dan lemah fikiran tetapi Alhamdulillah sangat positif selepas itu. 
 
Bayangkan la saya memandu kereta manual setiap pagi dan petang meredah kesesakan lalulintas ulangalik ke pejabat, menghantar dan menjemput anak-anak dari sekolah, melakukan kerja rumah dengan keadaan sarat mengandung dan badan yang sememangnya original dah berat sebelum tu, orang macam saya ni memang cepat terasa penat dan mengah. 
 
Suami saya menyedari perubahan saya, mungkin biasanya kalau dia balik kerja tu saya terbaring lemah je depan TV, tiba-tiba bila satu hari tu dia balik tengok saya sedang melipat pakaian…lepas tu menggosok pakaian…aikkk terlebih power nampaknya hari ni? Usik suami saya.
 
Saya pun tak perasan keadaan tu, mungkin bila kita bertenaga kita akan lebih senang hati melakukan apa je tugasan…tak merungut , tak komplen…eh saya akui kadang-kadang tu merungut la jugak bila badan dah letih dengan kerja-kerja pejabat bersambung pula dengan tugasan di rumah. Jangan ikut peel buruk saya ni sad
 
Satu lagi, suami saya ada memuji ( eh dia ni sangat susah nak memuji saya, macam akan terluar lantunan emas dari mulut la lebih kurang perumpamaannya)..dia ckp macam nampak berseri-seri je wajah saya sejak akhir-akhir ini ( selepas 2 minggu mengambil vitamin Shaklee , ketika itu).. Nampak cerah je wajah..anak perempuan agaknya kali ni, usik dia lagi. ( Memang anak perempuan pun!)
Hmm yang ni satu perkara memang saya sangat perasan , saya tidak mengalami kekejangan otot ketika sepanjang trimester terakhir kandungan saya. Berbeza dengan 2 kehamilan sebelum ini, time-time trimester ke 3 memang kerap mengalami kekejangan otot atau pun popular dengan panggilan simpul biawak. Sakitnya hanya mereka yang mengalami je yang faham macam mana rasa sakit itu!
 
Eh ada lagi satu, Zahra hanya mengalami demam kuning yang rendah dan singkat je tempohnya iaitu dalam 3 hari je berbanding dengan Nadhirah yang terpaksa masud wad ketika demam kuning dan Umar pula melebihi 2 minggu kuningnya.
Boleh baca kisah lanjut Kak Aya di blognya Naura Fitness. Bagi mereka yang tinggal di kawasan Selayang, Batu Caves dan Gombak, boleh hubungi Kak Aya untuk dapatkan produk Shaklee anda ya.
Oh ya, untuk pengguna tegar produk Shaklee yang nak menjadi ahli, boleh hubungi saya untuk mendaftar ya. Sambil-sambil share dengan kawan-kawan dapat juga jana pendapatan kan.
Berminat?
Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

Assalamualaikum..

Sebelum ini, saya ada sharekan kepentingan supplemen semasa hamil tapi tahukah anda kebanyakan ibu kurang mengambil berat tentang pengambilan kalsium semasa hamil. Ramai yang risau tentang kalsium di kalangan anak-anak, tapi pada ibu sendiri (dan bapa juga) tidak dirisaukan tentang keperluan kalsium. Malah ada ibu menyusu yang tidak kisah tentang sakit2 tulang atau gigi yang rosak (akibat kurang kalsium) asalkan anak mendapat zat yang cukup
.
Jom lihat apa kata artikel KOSMO :

Kurangkan komplikasi semasa meneran

Oleh NIZHA PERIASWAMY
nizha.periswamy@kosmo.com.my

APABILA bercakap mengenai kepentingan kalsium, kebanyakan daripada kita sering kali merujuk zat itu hanya untuk kanak-kanak sebagai sumber tumbesaran tulang.

Bagi orang tua pula, ia penting bagi mengelakkan pereputan tulang. Jarang sekali orang muda atau yang berada di usia pertengahan mengambil berat mengenai pengambilan kalsium dalam struktur diet harian mereka.

Selain diperlukan golongan dewasa yang aktif, tahukah anda bahawa kalsium adalah zat yang amat penting bagi ibu-ibu hamil? Kekurangan pengambilan kalsium atau kealpaan dalam memberi tumpuan terhadap zat kalsium sebenarnya boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran saat-saat melahirkan anak. Lebih buruk, kesannya akan berterusan sehingga usia tua.

“Saya terkejut apabila ada doktor yang tidak mempraktikkan pemberian pil kalsium kepada ibu-ibu mengandung ketika membuat pemeriksaan bulanan. Kalsium dilihat sebagai satu zat yang amat penting di samping zat besi, folik, potasium dan lain-lain,” kata pembuka Pakar Obstetrik dan Ginekologi Pusat Perubatan Sime Darby, Subang Jaya (PPSDSJ), Dr. Delilah Ahmad.

Beliau yang mahu semua ibu hamil tidak memandang remeh keperluan kalsium juga berharap agar golongan suami turut mengambil peranan mengingatkan pasangannya.

Apabila berjumpa doktor dalam sesi pemeriksaan, pasangan dinasihatkan agar jangan segan untuk meminta pil kalsium di samping mengamalkan diet tinggi zat kalsium.

“Sebanyak 75 peratus ibu-ibu hamil tidak mengambil keperluan kalsium yang mencukupi dan ketidaksedaran ini akan memberi kesan kepada mereka khususnya pada semester ketiga mereka mengandung dan saat-saat melahirkan anak,” kata beliau.

Jelas Delilah, ibu hamil lazimnya memerlukan 1,200 hingga 1,300 miligram kalsium sehari iaitu tambahan 300 hingga 500 miligram zat yang diperlukan orang dewasa.

IBU hamil perlu sentiasa memastikan kesihatan tulang.

Ia bermakna seseorang itu perlu mengamal pengambilan susu segar sebanyak satu liter setiap hari. Delilah yakin, ibu-ibu sekarang kurang mengamalkan pengambilan susu, sama ada tidak meminatinya atau ada pula yang mempunyai masalah tidak boleh bertoleransi dengan laktosa.

“Jika ibu-ibu hamil ini tidak suka mengambil susu, saya percaya terdapat banyak susu berperisa di pasaran khas untuk mereka. Pengambilan keju, dadih dan makanan yang berkaitan dengan susu juga boleh diamalkan bagi menggantikan susu.

“Selain produk tenusu, ibu-ibu hamil boleh mengambil makanan pejal yang tinggi zat kalsium termasuk sayur-sayuran, buah-buahan dan ikan bilis, salah satu makanan yang mempunyai kandungan kalsium paling tinggi,” katanya.

Diet sumber asli

Kata Delilah, walaupun ibu-ibu itu dibekalkan dengan pil kalsium, mereka tetap perlu mengamalkan diet sumber asli seperti yang di senaraikan itu.

Kalsium yang diambil itu amat berguna untuk kekuatan tulang khususnya bagi ibu-ibu yang memerlukan zat tersebut bagi kekuatan menanggung berat bayi secara fizikal.

Selain itu, kalsium juga penting untuk pembekuan darah, menstabilkan transmisi impuls saraf dan untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya kontraksi.

“Banyak penyelidikan dan kajian, atau lebih tepat kira-kira 14 kajian yang disenarai dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika mendapati kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko praeklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi,” terang Delilah.

PARA ibu yang tidak boleh bertoleransi dengan laktosa disaran mengambil suplemen kalsium sebagai ganti.

Keadaan itu dikatakan berlaku selepas 20 minggu kehamilan bersama dengan masalah lain. Difahamkan juga pra-eklampsia berpotensi membawa maut bagi ibu dan bayi akibat kenaikan tekanan darah tinggi.

Secara amnya, kalsium yang sedia dimiliki ibu akan diserap oleh bayi semasa dia membesar terutamanya dalam proses pembentukan tulang. Kesan paling ketara adalah ibu hamil akan kekurangan kalsium pada jumlah yang besar khususnya di akhir tempoh kehamilan.

Kegagalan menggantikan kalsium yang diserap oleh bayi boleh menyebabkan ibu-ibu itu kehilangan gigi pada usia yang lebih muda daripada sepatutnya. Mereka juga berisiko tinggi menghidap osteoporosis.

“Mereka yang mempunyai ketumpatan jisim tulang yang sangat rendah akibat kekurangan kalsium dan berat tulang yang kecil berpotensi besar mengidap osteoporosis dan pada kadar lebih cepat.

Untuk mengesan jisim dan densiti tulang, mereka boleh membuat pemeriksaan di hampir semua klinik umum,” katanya yang turut mencadangkan agar pemeriksaan itu dilakukan sebagai langkah memahami lebih lanjut keadaan tulang badan.

Kehilangan kalsium

Kehilangan kalsium dalam kalangan ibu hamil secara relatif lebih banyak iaitu sekitar tiga hingga 10 peratus berbanding wanita menopaus yang kehilangan satu hingga tiga peratus.

“Itupun sudah dikira banyak. Bayangkan dengan kehilangan lebih tujuh peratus? Kehilangan ini berpunca daripada permintaan yang tinggi terhadap kalsium oleh bayi,” terang Delilah.

Jika ada orang yang berpendapat pengambilan kalsium boleh dikurangkan selepas beranak, itu juga satu tindakan yang salah.

IKAN bilis adalah sumber kalsium paling utama, mudah didapatkan dan senang diintegrasi dalam sajian seharian.

Sebenarnya, ibu-ibu khususnya yang menyusukan anak perlu terus mengekalkan pengambilan kalsium pada kadar yang sama. Kalsium diperlukan untuk mengiringi proses merehatkan otot rahim yang mengecut semula mahupun sewaktu kedatangan haid.

“Selian itu, pengambilan kalsium yang secukupnya didapati boleh mengelakkan masalah kekejangan sewaktu proses bersalin.

“Kekurangan zat itu juga boleh mengakibatkan masalah kesejukan dan kekejangan pada bahagian kaki. Kekejangan yang berlaku itu boleh mengganggu emosi ibu selain proses bersalin itu sendiri,” kata beliau merujuk kepada komplikasi yang paling digeruni ibu-ibu hamil.

Oleh yang demikian, Delilah menasihati ibu-ibu yang merancang hamil, sedang hamil mahupun yang sudah melahirkan anak supaya mengekalkan mengambil kalsium sama ada berbentuk suplemen mahupun daripada sumber semula jadi.

Sumber :  http://vitaminsemulajadi.com/kalsium-untuk-ibu-hamil-kurangkan-komplikasi-semasa-meneran/

Adakah anda mengambil kalsium yang mencukupi?

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

Assalamualaikum..

Biasa bila si ibu mula hamil, doktor akan mula membekalkan supplemen. Namun, masih ada yang ragu-ragu terhadap pengambilan supplemen semasa hamil walaupun telah dibekalkan oleh klinik. Ini kerana terdapat banyak mitos yang menghantui ibu-ibu seperti

“Vitamin semasa mengandung membuatkan anak besar”

“Vitamin semasa mengandung menggemukkan”

Jom ikuti kisah ini dari Kak N :

“Saya taknak makan vitamin masa mengandung takut baby gemuk la” kata Sue pada kawan sepejabatnya Asmi.

” Bukan bagus ke kalau baby membesar dan sihat?” tanya Asmi.

” Memang bagus tapi Sue tak nak kena operate” balas Sue.

Masa yang ditunggu makin hampir…namun tanpa di duga, Sue terpaksa melahirkan anaknya secara pembedahan kerana komplikasi yang dihadapinya. Paling menyayat hati suami dan ibu bapa Sue ialah anak yang dilahirkan cukup bulan itu hanyalah 1.7kg dan terlalu kecil. Doktor kata bayi Sue tak mendapat cukup khasiat sepanjang dalam kandungan. Waktu itu Sue rasa menyesal kerana tak menjaga pemakanan dan mengamalkan vitamin yang disarankan Doktor.

Doktor meminta bayi Sue dimasukkan dalam incubator dan dipantau selama beberapa hari.

Pernah mendengar kisah sebegini? Ini adalah kisah benar . Pengalaman kisah ini mengajar saya bahawa, kelahiran anak itu sudah tertulis sama ada ia lahir normal atau pembedahan. Namun sebagai ibu, kita seharusnya cuba beri dan bekalkan yang terbaik buat si manja.

(sumber)

Apa sebenarnya fungsi dan kepentingan supplemen ni semasa hamil?

Untuk set kehamilan bersama Shaklee kami cadangkan Vita lea Iron Formula, B complex, Vita C (chewable vita C 100mg), Ostematrix dan Omega Guard. Jom tengok satu persatu.

<

 Vita lea Iron Formula

 

Antara vitamin dan mineral penting dalam Vita lea ialah :

Vitamin A

  • Mengelakkan rabun malam
  • Membina sel otak
  • Mengelakkan kelesuan

*Umum mengetahui bahawa Vitamin A boleh menjadi toksik jika diambil berlebihan. Oleh itu vitamin A diambil dalam bentuk multivitamin, dan jika perlu hanya ambil dalam bentuk pro-vitamin A.

Vitamin E

  • Menjaga saraf dan otot
  • Mengelakkan keguguran
  • Sebagai antioksidan

*Shaklee Vita-E Shaklee tidak disarankan kepada ibu hamil kerana dosnya yang tinggi

Vitamin K

  • penting untuk pembekuan darah
  • mengurangkan risiso pendarahan
Zat Besi
  • Membantu masalah anemia dan mudah pitam
  • komponen utama dalam sel darah merah yang menghantar oksigen ke seluruh badan untuk memastikan kelangsungan hidup
  • menghasilkan lebih banyak darah bagi menyokong keperluan khasiat pemakanan diri sendiri dan juga tumbesaran bayi

 

B complex

B Complex sepatutnya mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B termasuklah asid folik. Namun biasanya kita selalu dengar tentang asid folik sahaja. Apakah kepentingan vitamin-vitamin B yang lain?

Vitamin B1 (thiamine)

  • membina jaringan fungsi saraf, otot dan otak.
  • menukarkan glukosa dan protein dalam makanan kepada tenaga
  • mengelakkan diabetes

Vitamin B2 (riboflavin)

  • menjaga kekuatan myelin iaitu saraf yang menyambungkan maklumat
  • menguatkan fungsi otak

Vitamin B3 (niasin)

  • memberi tenaga, mengelakkan kelesuan
  • mengurangkan perasaan stress dan tertekan
  • memberi ketenangan

Vitamin B5 (pathotenic acid)

  • mengelakkan kekejangan otot

Vitamin B6 (pyriodoxine)

  • membantu mengelakkan komplikasi semasa hamil seperti kelahiran pramatang dan pre-eklampsia
  • memberi tenaga
  • menghilangkan rasa lesu

Vitamin B9 (folic acid)

  • penting dalam sintesis DNA dan pembahagian sel di awal kehamilan
  • mengurangkan risiko spina bifida pada bayi
  • menjaga fungsi saraf
  • mengelakkan kurang darah

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

  • mencegah anemia
  • menjaga kesihatan kulit
  • mencegah kelesuan

Chewable Vita-C 100mg

  • Membantu menyerap zat besi
  • Membantu dalam sintesis protein
  • Mencegah komplikasi semasa hamil seperti kelahiran yang kurang berat badan, anemia, etc.
  • Mencegah selesema

Ostematrix

Vitamin D

  • penting dalam penyerapan kalsium
  • mengelakkan penyakit reput tulang kepada ibu dan anak yang dikandung
  • mengelakkan kekejangan otot

Kalsium

  • Ibu hamil memerlukan 1000-1300mg kalsium setiap hari
  • penting untuk pembekuan darah
  • menstabilkan transmisi impuls saraf
  • untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya kontraksi
  • kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko praeklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi
  • mengelakkan masalah kekejangan
Magnesium
  • membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang dan menguatkannya
  • Kekurangan magnesium dapat mengakibatkan kejang betis dan perut, keguguran dan melahirkan pra-matang

Produk Shaklee dengan vitamin D : Ostematrix – Calcium, Magnesium & Vitamin D

Omega Guard

  • membantu pembentukan otak bayi
  • mengandungi DHA dan EPA yang penting untuk perkembangan otak dan mata bayi
  • mengawal paras kolesterol untuk ibu
  • mengurangkan simptom kuat pelupa

sumber :

– http://mamabusyra.blogspot.com/2012/01/kenapa-ibu-mengandung-sangat-perlu.html
– http://vitaminsemulajadi.com/supplement-dan-vitamin-semasa-hamil/

 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

Assalamualaikum..

Fitrah seorang wanita tentunya ingin berumahtangga seterusnya melahirkan anak sendiri. Namun, dalam menempuh alam keibubapaan, seorang ibu harus mempersiapkan diri sama ada dari segi kebendaan, mental dan emosi, ilmu berkaitan rumahtangga dan keibubapaan dan juga fizikal. Sebagai persediaan fizikal(jasmani), seorang wanita yang merancang untuk hamil perlu menyiapkan diri dengan pelbagai nutrien penting.

Di samping mengambil supplemen prenatal, satu lagi nutrien yang tidak kurang penting untuk diambil adalah supplemen yang mengandungi omega-3. Seperti yang diketahui Omega-3 terutama kandungan EPA dan DHAnya adalah asid lemak perlu (essential fatty acid) yang banyak ditemui pada ikan.

Bila saya perlu mula ambil omega-3 dan untuk berapa lama?

Minyak ikan yang mengandungi Omega-3 tulen dan berkualiti tinggi perlu diamalkan sejak sebelum kehamilan berlaku. Ia seterusnya harus diamalkan ketika mengandung dan seterusya sepanjang tempoh penyusuan. Asid lemak omega-3 tidak boleh dihasilkan oleh badan. Ia perlu diperolehi melalui pemakanan atau supplemen. Oleh itu, setiap wanita yang ingin hamil sangat disyorkan untuk mula mengambil Omega-3 secukupnya bermula 6 bulan sebelum hamil lagi. Ini untuk memastikan “stok simpanan” asid lemak Omega-3 terutamanya DHA adalah mencukupi dalam badan. Maklumlah, sepanjang hamil dan menyusu “stok” DHA ini akan disalurkan secara terus-menerus kepada bayi.

Bolehkah saya hanya makan ikan hari-hari untuk dapatkan sumber Omega-3 ini?

Mungkin tidak, bergantung kepada ikan. FDA dan juga Environmental Protection Agency telah menasihatkan wanita yang hamil, ibu-ibu yang menyusukan anak dan anak kecil untuk mengelakkan atau mengurangkan makan beberapa jenis ikan yang dikhuatiri mengandungi logam berat dan bahan tercemar yang lain. Ini pasti menjadi masalah kepada mereka untuk mendapatkan DHA secukupnya daripada sumber ikan. Di sinilah supplemen minyak ikan yang berkualiti menjadi sumber yang sangat baik untuk mendapatkan DHA dan EPA tulen yang bebas dari bahan-bahan tersebut.

 

Apakah manfaat DHA pada bayi saya?

DHA adalah sangat penting untuk memastikan perkembangan yang optimum bagi otak, mata, sistem imun dan sistem saraf bayi. Mengambil asid lemak omega-3 sebelum kehamilan memang penting, namun jangan lupa bahawa memelihara paras kandungan DHA yang cukup sepanjang tempoh kehamilan juga tidak kurang pentingnya.  Ini kerana DHA dalam tubuh ibu akan mula merosot untuk diagihkan kepada bayi dalam kandungan. Dalam trimester ketiga akan berlaku pembentukan dan perkembangan otak bayi yang sangat pesat dan memerlukan lebih banyak DHA dari tubuh ibu. Sememangnya ia baik untuk perkembangan otak, mata, sistem imun dan sistem saraf bayi namun akan menyebabkan ibu mengalami kekurangan DHA. Kekurangan DHA pada ibu boleh membawa masalah kepada postpartum deppression. (Mungkin ibu juga kerap jadi lebih pelupa lepas bersalin kerana kurangnya DHA dalam badan ni)

Adakah DHA penting selepas melahirkan?

YA, selepas melahirkan tahap DHA dalam tubuh ibu tetap berada pada paras rendah kerana disalurkan kepada bayi melalui susu ibu. Anak-anak sangat memerlukan DHA untuk perkembangan otak terutama pada 2 tahun pertama mereka. Menurut kajian oleh University of Kansas, bayi yang ibunya mempunyai paras DHA yang tinggi ketika melahirkannya, didapati menunjukkan daya fokus yang sangat bagus menjelang tahun kedua hidup mereka. Dalam 6 bulan pertama bayi-bayi tersebut juga didapati menunjukkan perkembangan 2 bulan lebih terkedepan berbanding ibu-ibu yang mempunyai DHA yang rendah ketika melahirkan.

 

Apa lagi manfaat DHA kepada bayi saya?

  • memperbaiki perilaku, daya fokus dan pembelajaran pada anak-anak
  • menurunkan risiko sebarang alahan pada bayi
  • pengaruh positif pada perkembangan sistem imun anak

Minyak ikan merupakan sumber DHA yang selamat dan semulajadi, yang juga ideal untuk ibu mengandung dan ibu menyusu. Yang penting pastikan ambil minyak ikan yang berkualiti tinggi, bergred farmaseutikal dan bebas dari bahan tercemarseperti logam berat, PCB dan dioksin. Hasil kajian menyimpulkan bahawa minyak ikan menjadi sumber DHA yang lebih sihat dan selamat berbanding ikan kerana kandungan toksin dalam minyak ikan boleh disingkirkan.

Shaklee OmegaGuard
Kelebihan Shaklee OmegaGuard :
  • diekstrak dari ikan laut air sejuk di perairan air sejuk di perairan negara Jepun. Penyelidikann lanjut mengenai ikan air laut sejuk menunjukkan ika dari air laut mengandungi asid lemak tidak tepu yang sangat tinggi.
  • Bukan dari hati minyak ikan.
  • 3x lebih tumpat dari ketumpatan hati minyak ikan
  • dihasilkan melalui proses penyulingan proprietari 3 molekul untuk mengekstrak asid lemak omega-3 yang paling tulen dan paling semulajadi sementara menyingkirkan bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, PCB dan lain-lain
Hubungi kami untuk mendapatkan harga istimewa sepanjang Februari 2013. Boleh juga dapatkan bersama set-set di bawah untuk harga istimewa.
Ataupun, anda boleh beli 6 botol dan dapat keistimewaan seperti berikut :
(1) FREE botol yang ke-7, sebab “Buy 6 FREE 1”. Jimat RM136 (WM)/ RM140 (EM)!
(2) FREE Shaklee Membership bernilai RM75 (WM)/ RM85 (EM) seumur hidup.
(3) Bonus Tunai pada pertengahan bulan Mac.
(4) Akses eksklusif ke discussion group online kami.
(5) Bimbingan dan training eksklusif bersama bagi yang ingin serius berbiznes Shaklee dengan kami, secara part time ataupun full time.
(credit to GenkiMomma)
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya sekarang!!

Your Shaklee Independent Distributor

Hanis Amin

♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601

♥ Shaklee ID : 837662

♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife

♥ Email : hanisamin@gmail.com

Assalamualaikum..

2 hari lepas, saya ada sharekan persediaan penyusuan ketika hamil. Hari ni saya nak sharekan tips dan soal jawab dalam majalah PAMA

S : Kini saya hamil anak kedua. Saya berazam mahu menyusukannya selama yang boleh. Apa panduan untuk saya ikuti sepanjang hamil, awal kelahiran dan selepas tempoh enam bulan melahirkan?

Nadia, Setapak, Kuala Lumpur

J : Penyusuan susu ibu adalah proses yang perlu dipelajari oleh ibu dan bayi juga. Persediaan penyusuan susu ibu yang paling penting ialah mendapatkan sebanyak mungkin ilmu sepanjang kehamilan ini. Berikut adalah panduan yang dapat membantu anda dalam menyusukan bayi.
1. Hadiri kelas persediaan penyusuan susu ibu atau kelas antenatal yang menyentuh tentang isu penyusuan susu ibu secara menyeluruh.
2. Mulakan penyusuan susu ibu sejurus selepas bayi dilahirkan, sebaik-baiknya dalam tempoh 1 jam. Kolostrum yang ada dalam beberapa hari pertama kaya dengan protein dan bahan lain yang dapat menghalang jangkitan kepada bayi.
3. Cuba posisi yang berlainan ketika menyusu. Elakkan bersandar kepada bayi. Sebaliknya, duduk dan halakan bayi ke paras payu dara. Gunakan bantal untuk sokongan. Pastikan juga bayi melekap dengan baik.
4. Menyusu mengikut permintaan berdasarkan isyarat kelaparan bayi (baby’s cues) tanpa sekatan. Perhatikan isyarat itu: Mulut bayi buka tutup (mouthing), rooting, meletakkan tangan di mulut dan menangis. Apa-apa pun, jangan tunggu sehingga dia menangis. Adalah penting untuk bayi disusukan mengikut permintaannya.
5. Pastikan payu dara dikosongkan sebaik mungkin setiap kali sesi penyusuan untuk memastikan proses penghasilan susu berjalan lancar. Lebih kerap payu dara dikosongkan (dengan efektif), lebih banyak susu akan dihasilkan!
6. Dapatkan penilaian teknik penyusuan anda daripada pihak profesional terlatih dalam tempoh 24 jam hingga 48 jam pertama selepas kelahiran. Sebaik-baiknya dapatkan panduan daripada perunding laktasi.
7. Susukan bayi sehingga dia puas. Kandungan lemak dalam susu ibu meningkat sewaktu sesi penghisapan. Biarkan bayi selesaikan penyusuan sebelum menawarkan payu dara yang sebelah lagi.
8. Elakkan puting kosong(pacifier).
9. Menyusu secara eksklusif sepanjang enam bulan pertama. Penyusuan susu ibu ideal untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi anda.
10. Jangan beri suplemen (air, air glukos, susu formula, makanan bayi dan lain-lain) kepada bayi.
11. Pemakanan memainkan peranan penting dalam kesejahteraan dan kesihatan ANDA. Apabila anda sihat, bayi pun sihat juga. Diet yang berasaskan empat kumpulan asas adalah disarankan. Walau bagaimanapun, makanan yang anda ambil tidak akan memberi kesan kepada susu tetapi pada tahap kesihatan. Jadi, jaga diri anda.
12. Jika berkerjaya, pastikan anda membuatkan persediaan yang perlu.

sumber : http://pama.karangkraf.com/s-j/persediaan-ketika-hamil-1.14396

Amalkan pemakanan sihat sejak dari hamil, berpantang dan menyusukan.

Kami menyediakan set yang sesuai digunakan sejak dari hamil sehingga menyusukan.

Set Eu-Four Pack Plus

Vita-lea Iron formula : Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Mempunyai patented Sistem Penyerapan Bioaktif utk memastikan peningkatan penyerapan asid folid kritikal. Membantu meningkatkan Hb ke paras normal semasa hamil bagi ibu yang mempunyai darah rendah.
B complex : lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil. Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress ,menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa. Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.
Vitamin C : membantu meningkatkan sistem imunisasi badan. Penambilan bersama Vita-lea Iron Formula meningkatkan kadar penyerapan iron dalam tubuh
Ostematrix : kandungan kalsium yang mencukupi di dalam diet anda, lebih-lebih lagi semasa tempoh kehamilan akan dapat memastikan bayi yang bakal dilahirkan mempunyai tulang dan gigi yang sihat tanpa menggugat kandungan kalsiaum yang sedia ada di dalam tubuh anda. Kalsium juga membantu untuk menghalang kekejangan otot yang dialami dalam tempoh kehamilan dan kontraksi yang berlaku disaat melahirkan.
Pengambilan Kalsium turut membantu dalam pelawasan dan juga penyusuan susu ibu. Jika perasan ada sesetengah ibu yang apabila melalui menstrual (period) susunya akan merundum…ini disebabkan kekurangan kalsium yang kritikal di saat badan mengeluarkan darah kotor yang perlu disingkirkan.

ESP @ Energizing Soy Protein :
Kompisis vitamin utama dalam susu ibu ialah protein. Protein adalah makanan sel. Sel tak kenal nasi lemak, air soya atau tempe tetapi sel hanya perlukan protein iaitu khasiat dari makanan yang diambil. Protein berfungsi mengekalkan pertumbuhan normal dan pemeliharaan tisu. Mengawal atur keseimbangan bendalir dalam badan.Pembinaan hormon, enzim dan antibodi memerlukan protein. Selain itu protein dikatakan membantu mengawal keseimbangan asid bes untuk mengangkut nutrien dan sumber tenaga.

Protein sangat sensitif. Ianya wujud pada suhu badan kita dan mudah terhapus pada suhu yang tinggi. So apabila kita memasak sumber protein seperti ikan goreng pada suhu yang tinggi, hakikatnya banyak protein yang telah musnah semasa proses memasak itu sendiri.

Semoga berjaya!!

 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 

Berminat?

 

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

 

Assalamualaikum..

 

Apa itu Anemia?

Kurang darah ialah keadaan di mana kepekatan darah merah adalah kurang daripada biasa. Dalam istilah perubatan, seorang yang mengidap kurang darah mempunyai kepekatan darah merah kurang dari 9 gm peratus hemoglobin. Hemoglobin merupakan pengakut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Oleh itu, apabila anda mengalami anemia, tisu seluruh badan menjadi hipoksia (kurang kandungan oksigen) dan kurang tenaga.

 

Punca kurang darah:

Ada beberapa sebab yang boleh menyebabkan berlakunya keadaan itu. Antaranya ialah :-

  • Kurang memakan makanan mengandungi zat besi
  • Kurang pengambilan asid folik(batu proses penghasilan darah merah) & Vitamin C(batu peyerapan zat besi dalam badan)
  • Ibu yang kerap bersalin
  • Mengalami kehilangan darah yang terlalu banyak seperti haid, kemalangan dan lain2
  • Jangkitan cacing
  • Pendarahan dari faraj atau buasir
  • Lain-lain penyakit seperti jangkitan saluran kencing, penyakit limpa, demam malaria dan penyakit barah.

 

ANEMIA BOLEH MEMBAWA MAUT!

Ibu hamil dan menyusukan anak memerlukan zat besi yang cukup untuk proses kehamilan dan penyusuan yang baik, lebih-lebih lagi bagi ibu hamil yang mengalami pendarahan, dan ibu menyusu yang sudah kedatangan haid.

Tanda2 kekurangan zat besi:

– Badan letih dan lesu
– Kulit kelihatan pucat
– Sering hilang fokus
– Semput
– Sakit kepala da pening
– Jantung berdebar dengan cepat
– Sering lupa
– Tersangat kurus
– Loya
Anemia sangat bahaya kerana boleh menyebabkan kesan kepada ibu dan bayi dalam kandungan.

Kepada ibu :

  • Keguguran
  • Bersalin Awal
  • Kematian janin dalam kandungan
  • Tumpah darah semasa & selepas bersalin

Kepada Janin :

  • Kurang berat ketika lahir (kurang 2.5kg)
  • Lahir tidak cukup bula
  • Lemas semasa lahir
  • Pertumbuhan bayi terbantut

 

Tahap anemia

< 6.9 Sangat Teruk
6.9-8.0 Teruk
8.0-9.5 Sederhana
9.5-10.5 Ringan

Bagi ibu-ibu hamil, perkara ini jangan diambil remeh. Pengambilan 2 biji Shaklee Vita-lea Iron Formula dapat membantu menangani masalah anemia semasa hamil.

 

Tips tingkatkan HB semasa hamil

1)      Ambil 2 biji Shaklee Vita-lea Iron Formula setiap hari

2)     Pengambilan zat besi bersama Vitamin C akan dapat membantu penyerapan zat besi dengan lebih optimum!

3)     Elakkan ambil zat besi bersama kalsium/susu. Ini kerana kalsium mengganggu penyerapan zat besi yang maksimum.

4)     Pengambilan asid folik akan membantu mengekalkan paras hemoglobin yang normal dalam badan.

Buat ibu-ibu hamil, jom dapatkan set kehamilan kami yang lengkap untuk keperluan anda.

sumber : RahsiaVitamin, MamaCery, VitaminSemulajadi

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 

Berminat?

 

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Assalamualaikum..

Hari ni nak berkongsi testimonial dari pengguna lagi yang menggunakan set Eu-Four Pack.

Waahh.. bukan sahaja membantu penyusuan, malah juga kesihatan kulit dan juga pelawasan.  Set ini juga boleh diambil sejak dari hamil sehinggalah pantang dan diteruskan untuk penyusuan. Sangat jimat kan.

Apa yang terkandung dalam set ini?

Vita-lea Iron formula : Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Mempunyai patented Sistem Penyerapan Bioaktif utk memastikan peningkatan penyerapan asid folid kritikal. Membantu meningkatkan Hb ke paras normal semasa hamil bagi ibu yang mempunyai darah rendah.
B complex : lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil. Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress ,menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa. Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.
Vitamin C : membantu meningkatkan sistem imunisasi badan. Penambilan bersama Vita-lea Iron Formula meningkatkan kadar penyerapan iron dalam tubuh
Ostematrix : kandungan kalsium yang mencukupi di dalam diet anda, lebih-lebih lagi semasa tempoh kehamilan akan dapat memastikan bayi yang bakal dilahirkan mempunyai tulang dan gigi yang sihat tanpa menggugat kandungan kalsiaum yang sedia ada di dalam tubuh anda. Kalsium juga membantu untuk menghalang kekejangan otot yang dialami dalam tempoh kehamilan dan kontraksi yang berlaku disaat melahirkan.
Pengambilan Kalsium turut membantu dalam pelawasan dan juga penyusuan susu ibu. Jika perasan ada sesetengah ibu yang apabila melalui menstrual (period) susunya akan merundum…ini disebabkan kekurangan kalsium yang kritikal di saat badan mengeluarkan darah kotor yang perlu disingkirkan.
Walau bagaimanapun, konsep asas penyusuan WAJIB diambil berat iaitu kerap kosongkan payudara untuk menghasilkan susu lebih banyak. Selain itu, pastikan juga pengambilan air masak mencukupi dengan pengambilan supplemen dan tidak lupa juga banyakkan berdoa, berzikir dan mendekatkan diri dengan Allah. Sesungguhnya setiap punca rezeki itu dari Allah, kita cuma mampu berusaha dan bergantung harap padanya.
Setiap pembelian akan disertakan jadual pengambilan dan konsultasi KHAS untuk pembeli HANIS AMIN SHAKLEE STORE sahaja. Sila dapatkan konsultasi dan jadual dari pengedar anda masing-masing ya.
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 

Berminat?

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS/WhatsApp ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Assalamualaikum…

Masih ingat produk HOT kami iaitu Energizing Soy Protein(ESP)?

ESP bukan sahaja boleh diambil oleh ibu menyusu ataupun untuk kesihatan kulit tetapi sebenarnya boleh diambil oleh sesiapa sahaja. Ini kerana Protein adalah struktur asas manusia, jadi sangat penting untuk mendapatkan sumber protein yang baik untuk tubuh badan kita.

 

Hari ini saya ingin kongsikan pengalaman ibu-ibu yang mengambil ESP semasa hamil.

klik untuk lebih besar

 

Selain mengambil ESP, mereka juga ambil Set kehamilan kami yang mengandungi :

Vita-lea Iron formula : Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Mempunyai patented Sistem Penyerapan Bioaktif utk memastikan peningkatan penyerapan asid folid kritikal. Mengandungi iron formula yang membantu meningkatkan Hb ke paras normal semasa hamil bagi ibu yang mempunyai darah rendah.

B complex : lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil.Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress ,menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa. Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.
Vitamin C : membantu meningkatkan sistem imunisasi badan. Penambilan bersama Vita-lea Iron Formula meningkatkan kadar penyerapan iron dalam tubuh
Ostematrix : kandungan kalsium yang mencukupi di dalam diet anda, lebih-lebih lagi semasa tempoh kehamilan akan dapat memastikan bayi yang bakal dilahirkan mempunyai tulang dan gigi yang sihat tanpa menggugat kandungan kalsiaum yang sedia ada di dalam tubuh anda. Kalsium juga membantu untuk menghalang kekejangan otot yang dialami dalam tempoh kehamilan dan kontraksi yang berlaku disaat melahirkan.
OmegaGuard : membantu pembentukan sel otak janin. Pengambilan hanya dibenarkan selepas bulan ke-4 kehamilan (trimester ke-2). Anak-anak yang ibunya mengambil suplemen Omega-3 juga mempunyai nilai yang lebih tinggi pada koordinasi mata dan tangan, kemampuan berbicara, lamanya waktu berbicara, dan jumlah kosa kata yang mereka miliki berbanding dengan kanak-kanak yang ibunya tidak mengambil Omega-3.
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 

Berminat?

 

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS/WhatsApp ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Assalamualaikum..

Jom kita baca sikit tips-tips kesihatan untuk ibu hamil dari Babycenter

Oleh sebab kini anda adalah bakal ibu, ia penting untuk mencuba dan menambahkan pengambilan vitamin dan mineral tertentu (seperti asid folik dan zat besi). Jika diet anda tidak begitu baik pada mulanya, membuat perubahan diet anda dengan mengambil hidangan yang berkhasiat dan seimbang adalah lebih penting. Hadkan makanan ringan sebab ia hanya membekalkan kalori kosong iaitu kalori dengan sedikit atau tiada nutrien.

Badan anda akan menjadi lebih efisyen apabila anda hamil dan ia dapat menggunakan tenaga yang didapati dari makanan yang anda ambil dengan lebih baik. Secara amnya, wanita tidak perlu kalori tambahan pada enam bulan pertama kehamilan dan hanya sebanyak 200 kalori tambahan setiap hari untuk tiga bulan terakhir.

Dua ratus kalori bersamaan dengan:

  • dua keping roti gandum penuh dan marjerin/mentega;
  • segulung kuih popia (tidak digoreng);
  • tosai kosong (tanpa kuah atau kari);
  • sekeping keju dengan roti.

Selera makan anda adalah petunjuk terbaik untuk mengetahui berapa banyak makanan yang anda perlu ambil. Anda akan dapati selera anda turun naik semasa kehamilan anda:

  • Pada beberapa minggu pertama, selera makan anda akan berkurangan secara dramatik dan anda tidak mahu makan hidangan penuh, terutamanya jika anda mengalami loya atau mabuk.
  • Semasa pertengahan kehamilan anda, selera makan anda adalah sama dengan sebelum anda hamil atau bertambah sedikit.
  • Pada waktu akhir kehamilan, selera makan anda akan bertambah tetapi jika anda mengalami pedih hulu hati atau satu perasaan kekenyangan selepas makan anda mungkin boleh makan dengan kerap tetapi dengan jumlah sedikit.

Perkara yang perlu diingat ialah makan apabila anda berasa lapar. Jangan risau mengenai perubahan selera makan anda asalkan anda mengikuti nasihat yang diberikan mengenai jenis makanan yang perlu anda ambil dan berat badan anda bertambah pada kadar yang betul, yang akan diawasi oleh pakar obstretik anda.

Semasa kehamilan, anda perlu ELAKKAN daripada mengambil:

  • Makanan laut mentah seperti tiram atau sushi.
  • Kerang yang terdapat dalam laksa dan kway teow goreng sepatutnya direbus terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam makanan tersebut, tetapi anda perlu memberitahu penjual untuk tidak memasukkannya dalam laksa itu sebab anda tidak tahu sama ada ia dimasak dengan betul atau tidak.
  • Bahan makanan stimbot yang tidak dimasak sepenuhnya. Pastikan supnya dididihkan setiap kali bahan baru ditambah terutamanya kerang-kerangan, daging dan telur.
  • Keju dengan kulit ari yang putih dan “bercendawan” seperti Brie dan Camembert, dan keju berjaring biru seperti Stilton. Semua keju ini mungkin mengandungi listeria iaitu bakteria yang boleh membahayakan bayi anda.
  • Pate, daging kurang masak, ayam itik dan telur (masaklah semua daging sehingga tidak terdapat bahagian merah jambu dan masaklah telur sehingga ia keras). Semua ini adalah sumber bakteria yang boleh membahayakan bayi anda.
  • Hati dan produk hati (pate, sosej hati) perlu dielakkan sebab mungkin semua itu mengandungi bentuk retinol vitamin A dalam jumlah yang tinggi dan ini tidak baik untuk bayi anda yang sedang membesar.
  • Sesetengah wanita disarankan supaya mengelakkan daripada mengambil kekacang dan makanan yang mengandungi kekacang. Jika anda, suami anda atau mana-mana anak-anak anda yang lain (jika ada) mempunyai sejarah alahan seperti demam alergi, asma atau ekzema, mengelakkankekacang semasa kehamilan dan penyusuan boleh mengurangkan peluang bayi anda untuk mendapat alahan kekacang yang serius.
  • Ramai wanita memilih untuk mengelakkan atau mengurangkan minuman beralkohol semasa kehamilan. Minum alkohol terlalu banyak akan menyebabkan kecacatan fizikal, kehilangan upaya belajar dan masalah emosi dalam kanak-kanak, jadi ramai pakar mencadangkan supaya anda jangan mengambil alkohol langsung semasa anda hamil.
  • Anda juga mungkin mahu mengurangkan pengambilan kafein. Ini mungkin mudah bagi wanita yang tiada selera dengan kafein semasa trimester pertama mereka tetapi ini tidak bermakna ia berlaku pada semua orang. Kenapa kafein merupakan satu masalah? Kajian telah menunjukkan kaitan mengambil lebih daripada 300mg kafein dalam satu hari dengan peningkatan risiko keguguran dan berat kelahiran yang rendah dan satu kajian telah menunjukkan kaitan pengambilan kafein dalam tahap rendah dengan keguguran. Untuk keselamatan, anda boleh ambil tidak lebih daripada tiga cawan kopi segera, tiga cawan kopi keras, enam cawan teh atau lapan tin kola sehari. Anda juga mungkin mahu lebih berhati-hati dan mengurangkan lagi pengambilan kafein atau bertukar ke minuman panas dan kola tanpa kafein.

Ambil vitamin-mineral tambahan antenatal yang sesuai

Dalam sebuah dunia yang ideal – bebas dari mabuk hamil atau makanan yang tidak disukai – diet seimbang adalah apa yang wanita hamil perlukan. Tetapi dalam dunia nyata, vitamin-mineral tambahan antenatal adalah satu jaminan untuk membantu anda memenuhi keperluan nutrien anda. Tanya kepada doktor anda sama ada anda perlu mengambil vitamin tambahan atau tidak.

Asid folik adalah satu tambahan yang penting untuk diambil sebelum anda hamil – dan pada tiga bulan pertama atau lebih semasa kehamilan. Kekurangan vitamin B ini telah dikaitkan dengan kecacatan tiub saraf pada bayi seperti spina bifida. Positive Parenting, program pendidikan pakar yang ditubuhkan oleh Persatuan Pediatrik Malaysia menekankan bahawa asid folik tambahan perlu diambil untuk mencegah kecacatan kelahiran. Anda boleh dapatkan preskripsi daripada doktor anda.

Sesetengah pakar mencadangkan supaya anda mengambil makanan tambahan yang mengandungi 10 mcg Vitamin D setiap hari. Jika anda orang Asia dan anda memakai pakaian tertutup anda mungkin lebih berisiko untuk mengalami kekurangan Vitamin D. Berjumpalah dengan doktor anda untuk nasihat.

Semasa kehamilan, sesetengah wanita perlu mengambil zat besi tambahan. Tahap zat besi akan diperiksa berkala semasa kehamilan anda dan doktor anda akan menasihatkan anda mengenai keperluan anda.

Jika anda adalah seorang vegetarian yang ketat, mempunyai penyakit seperti diabetis, diabetis kehamilan, praeklampsia atau anemia atau jika anda mempunyai sejarah berat kelahiran yang rendah, berbincanglah dengan doktor anda mengenaimakanan tambahan khas yang anda perlukan.

Walau bagaimanapun, ada beberapa supplemen yang tidak sesuai diambil oleh ibu mengandung seperti dalam entry ini.

Kami menyediakan set lengkap untuk keperluan ibu hamil yang terdiri dari

Set J /Eu four Pack (Untuk 1st trimester)

Vita-lea with Iron Formula
B complex
Vitamin C
Ostematrix

Set J2  (Untuk 2nd&3rd trimester)

Vita-lea with Iron Formula
B complex
Vitamin C
Ostematrix
OmegaGuard

Maklumat lanjut tentang set J DI SINI.

 

Ramai yang dah mencuba dan rasai perbezaannya. Anda bagaimana?

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 

Berminat?

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS/WhatsApp ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Translator
Translator Plugin
Ayat seribu dinar
Ahlan wasahlan…
Assalamualaikum & selamat sejahtera

Selamat datang ke Hanis Healthy Life. Hanis Amin adalah pengedar Shaklee yang sah, yang juga pengguna kepada produk Shaklee.

Untuk sebarang pertanyaan, hubungi kami di
email : hanisamin@gmail.com
sms/WhatsApp : +6010-4289601

Terima kasih.

Hazu Enterprise (SA0175455-W)

Set Istimewa untuk anda!

Breastfeeding Set
(Set Penyusuan)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Confinement Set
(Set Berpantang)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Skin Care Set
(Set Penjagaan Kulit)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Healthy Weight Set
(Set Berat Badan Sihat)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Baby & Children Health
(Kesihatan Bayi & Kanak-kanak)

Informasi


Sertai kami di Facebook!


Ada pertanyaan atau komen?