Order sekarang!


atau SMS/WhatsApp/Telegram :

010-4289601 (Hanis)

Best selling!!
Dapatkan info terkini segera..

* Setiap testimoni yang tertulis dalam laman web ini adalah pengalaman dari pelanggan sendiri dan hasil dari setiap pelanggan mungkin berbeza antara satu sama lain. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.

PERHATIAN : Konsultasi selepas pembelian produk dan jadual pengambilan adalah khas untuk pelanggan kami sahaja. Sila rujuk pengedar anda untuk jadual pengambilan & kosultasi selepas pembelian. Terima kasih.
Free Palestine, Pray 4 Syria
Tabung Kecemasan Gaza Aqsa Syarif di sini :
http://on.fb.me/1jlP2li
Akaun Maybank Islamic : 551575-004299
akaun Bank Islam : 1209-20100-34904
email : projects@aqsasyarif.org.my

Tabung Kasih Ummah Syria
Bank Islam Malaysia Berhad
120290 100 63512
(Pertubuhan IKRAM Malaysia)
email : i4syria315@gmail.com

Keguguran rambut

Assalamualaikum…

Pagi tadi, semasa memandu sempat mendengar topik kesihatan di warna pagi ikim.fm yang bertajuk keguguran rambut. DJ Luq & Pian berbual bicara dengan Dr Rasool Shaik Mohammed (Pengarah Perubatan Klinik Menara). Rasa menarik sangat topik ni. Biasalah mak-mak ni lepas bersalin mula la rambut pun mula gugur kan. Jadi nak tau la juga. Saya kongsikan antara point yang saya dapat tangkap ya.

keguguran rambut

Keguguran rambut ni boleh bermula sejak dari zaman remaja lagi. Disebabkan oleh punca-punca yang akan saya kongsikan di bawah. Tapi kalau kanak-kanak mengalami keguguran rambut, biasanya adalah disebabkan kekurangan nutrisi. Jadi doktor biasa akan cadangkan pengambilan nutrisi secukupnya dan beri supplemen. Masalah keguguran rambut juga lebih banyak dikalangan lelaki berbanding perempuan.

 

Punca keguguran rambut

  1. Keturunan
    • Orang yang bapa atau atuknya jenis mudah gugur rambut dan cepat botak, mungkin akan alami benda yang sama
  2. Hormon
    • Perubahan hormon pada badan juga boleh menyebabkan rambut gugur. Contoh, semasa remaja meningkat dewasa, ibu yang baru lepas bersalin (biasanya bila bayi 3-4 bulan).
  3. Kesihatan
    • jika ada jangkitan atau penyakit atas kepala seperti eczema, jangkitan kulat
  4. Stress
    • Gangguan emosi yang berlaku boleh menyebabkan tekanan yang mengakibatkan keguguran rambut berlaku.
  5. Pengambilan ubat/rawatan penyakit
    • Sesetengah ubat atau rawatan menyebabkan rambut gugur. Contohnya kimoterapi.
  6. Kekurangan protein
    • Protein sangat penting untuk penghasilan rambut yang sihat dan kuatkan akar rambut.
  7. Tekanan pada akar rambut
    • Contohnya seperti suka tarik rambut, ikat rambut terlampau kuat, sihat rambut dengan kuat atau guna sikat yang tak sesuai

Rawatan/cara mengatasi keguguran rambut

Bila berjumpa doktor biasanya doktor akan periksa dulu dengan ujian darah dan lain-lain untuk tahu punca masalah. Jika disebabkan penyakit seperti thyroid atau eczema, doktor akan rawat sakit tersebut terlebih dahulu. Selain tu, rawatan yang boleh dibuat:

  • Tanam rambut
  • Ubat kurangkan keguguran rambut
  • Ubat menggalakkan pertumbuhan rambut
  • Menggalakkan pesakit ambil lebih protein

Rawatan keguguran rambut dengan Shaklee

Eh, shaklee pun ada produk yang boleh bantu rawat keguguran rambut? Kalau dah doktor sebut protein, dah tentulah produk HOT Shaklee iaitu ESP. ESP ni sumber protein dari soya yang mengandungi 9 asid amino perlu oleh badan.

esp-new

Selain dari tu Collagen Powder pun membantu tau. Sebabnya kolagen juga adalah sejenis protein yang diperlukan oleh badan. Semakin meningkat usia, tahap kolagen dalam badan berkurangan.

collagen1

Pengamalan sendiri

Patutlah masa lepas bersalin anak kedua rambut kurang gugur berbanding selepas bersalin anak pertama. Menurut Dr Rasool, lepas bersalin dalam 3-4 bulan ibu memang akan mengalami keguguran rambut tapi takkan sampai botak. Biasanya ia akan berhenti sendiri bergantung pada orang, ada yang ambil masa 6 bulan, ada juga yang sampai 2 tahun tau.

Selepas bersalin anak pertama memang rambut banyak sangat gugur. Sampaikan bila ikat rambut boleh nampak kulit kepala disebabkan rambut dah jadi semakin jarang. Memang risau sangat masa tu. Tapi sebab utama ambil ESP masa tu bukan sebab rambut. Tapi sebab nak bantu penghasilan susu dan bantu beri tenaga semasa puasa. Sedar tak sedar, rambut dah tak senipis dulu. Lepas bersalin anak kedua pun kurang masalah keguguran rambut. Tak seteruk dulu. Semakin lama belajar tentang nutrisi, baru tahu protein ni sangat penting untuk penghasilan sel2 badan, bukan sahaja sel rambut tapi juga sel kulit, sel salur darah dan juga sel2 lain dalam badan.

Oh ya, bagi yang nak tengok temubual penuh topik kesihatan ni, boleh klik link di bawah ya.

https://www.facebook.com/ikimfm/videos/1445083032168424/

Yang nak cuba produk Shaklee, boleh hubungi saya.

Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

**Nak daftar sebagai ahli Shaklee? Hanya dengan SATU KLIK.

Leave a Reply

CommentLuv badge

Translator
Translator Plugin
Ayat seribu dinar
Ahlan wasahlan…
Assalamualaikum & selamat sejahtera

Selamat datang ke Hanis Healthy Life. Hanis Amin adalah pengedar Shaklee yang sah, yang juga pengguna kepada produk Shaklee.

Untuk sebarang pertanyaan, hubungi kami di
email : hanisamin@gmail.com
sms/WhatsApp : +6010-4289601

Terima kasih.

Hazu Enterprise (SA0175455-W)

Set Istimewa untuk anda!

Breastfeeding Set
(Set Penyusuan)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Confinement Set
(Set Berpantang)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Skin Care Set
(Set Penjagaan Kulit)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Healthy Weight Set
(Set Berat Badan Sihat)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Baby & Children Health
(Kesihatan Bayi & Kanak-kanak)

Informasi


Sertai kami di Facebook!


Ada pertanyaan atau komen?