Order sekarang!


atau SMS/WhatsApp/Telegram :

010-4289601 (Hanis)

Best selling!!
Dapatkan info terkini segera..

* Setiap testimoni yang tertulis dalam laman web ini adalah pengalaman dari pelanggan sendiri dan hasil dari setiap pelanggan mungkin berbeza antara satu sama lain. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.

PERHATIAN : Konsultasi selepas pembelian produk dan jadual pengambilan adalah khas untuk pelanggan kami sahaja. Sila rujuk pengedar anda untuk jadual pengambilan & kosultasi selepas pembelian. Terima kasih.
Free Palestine, Pray 4 Syria
Tabung Kecemasan Gaza Aqsa Syarif di sini :
http://on.fb.me/1jlP2li
Akaun Maybank Islamic : 551575-004299
akaun Bank Islam : 1209-20100-34904
email : projects@aqsasyarif.org.my

Tabung Kasih Ummah Syria
Bank Islam Malaysia Berhad
120290 100 63512
(Pertubuhan IKRAM Malaysia)
email : i4syria315@gmail.com

Cara bagi bayi makan dengan betul

Hari tu ada janji nak bagi tips cara bagi bayi makan dengan betul seperti yang diajar oleh pakar di Hospital Shah Alam kan. Ok, so inilah dia. Tips ni untuk bayi yang baru nak belajar makan, dalam umur 6-8 bulan macam tu. Cara bagi bayi makan dengan betul ni supaya anak tak tersedak dan trauma masa makan. Sebab banyak kes yang hadapi masalah anak tak nak makan kan. Bukan mereka tak nak makan, kadang mungkin cara kita yang tak betul.

Masa bawa Zubair tu, pakar tu tengok je dulu. Kemudian, baru dia kata ‘mari saya cuba, sambil bagi tips-tips ni,. Alhamdulillah habis sebekas makanan dia. Sebelum ni tak pernah habis.

So ni Tips Cara Bagi Bayi Makan dengan Betul

1. Makan dalam keadaan baring dan kepala ditinggikan.

Pergerakan lidah bayi dan cara dia menelan lebih mudah dengan baring, sebab masa minum susu dah biasa baring kan. Jadi, bila bagi dalam keadaan duduk, bayi mungkin agak sukar untuk menggerakkan lidah untuk menelan. Jadi, bagi dalam keadaan baring tapi jangan lupa tinggikan kepala, sama juga macam ketika minum susu. Sehinggalah bayi dah pandai duduk sendiri.

Nak riba boleh, nak letak di bouncer atas baringkan di bawah pun boleh

Nak riba boleh, nak letak di bouncer atas baringkan di bawah pun boleh

2. Jangan bagi terlalu sedikit

Jika bagi terlalu sedikit, bayi tak dapat kenal apa yang disuap tu makanan dan tidak belajar untuk mengunyah. Bayi ni ada kelebihan telan apa sahaja tanpa kunyah. Sebab tu bila fasa dia dah pandai kutip tu kena hati-hati. Kalau benda kecik-kecik tu dia akan terus masuk mulut dan telan je. Tak dapat nak beza benda yang boleh dimakan atau tidak. Semasa suap, masukkan kesemua bahagian hadapan sudu bayi (yang melengkung tu) bukan hanya hujung sudu. Tapi jangan pula letak banyak sangat, tercekik pula bayi tu.

Guna sudu khas untuk bayi, senang boleh masuk semua

Guna sudu khas untuk bayi, senang boleh masuk semua

3. Jangan asyik lap mulut bayi

Haa..ni ibu-ibu selalu buat kan? Elakkan dari asyik lap mulut bayi sama ada dengan sudu atau tisu atau kain. Kalau comot sikit-sikit biar je. Ini untuk elakkan bayi confuse. Nanti bayi tak tau bila sudu datang nak buka mulut untuk makan atau ibu nak bersihkan mulut je? Sekarang ni tengah makan lagi, atau dah habis masa makan? Kalau terkeluar banyak sangat dari mulut, boleh bersihkan tapi semasa bayi tengah mengunyah sebaik sahaja makanan masuk. Dan jangan buat dengan kerap.

 

4. Jangan tolak bibir bayi

Elakkan dari tolak bibir bayi untuk nak bagi dia makan. Biar dia buka mulut sendiri. Bila kita asyik tolak-tolak dan paksa dia makan, bayi akan rasa proses makan tu sesuatu yang tak seronok. Dan setiap kali proses makan, dia tak mahu makan. Boleh ransang dengan kenakan hujung sudu pada bibir atas bayi. Atau ibu juga boleh ajar dengan sama-sama buka mulut. Yang ni memang ramai yang buat kan? Sambil suap anak, kita pun buka mulut luas-luas dan kunyah sekali.  happy

Biar bayi buka mulut sendiri

Biar bayi buka mulut sendiri

5. Kurangkan trauma

Trauma apa? Trauma ni kalau ada tersedak ke nak tercekik ke, tu semua akan menyebabkan bayi trauma. Masa beri air pun sama, kurangkan trauma dia. Supaya bayi rasa makan ni seronok. ada pelbagai rasa dan warna!

6. Bersabar & terus latih

Peringkat permulaan bayi tak biasa lagi dengan makanan. Mungkin masa suapan pertama dia akan buat muka dan dah tak mahu makan. Tak apa, kita cuba lagi esoknya. Masa tempoh 6-12 bulan, tempoh bayi baru nak kenal makanan. Dari makan makanan yang halus, cair & lembut ke makanan keras, dari makan sekali sehari ke 3 atau 4 kali sehari, dari makan sesuap ke bersuap-suap, dari makan 1 bahan makanan ke makanan yang dicampur 2-3 bahan. Jadi, JANGAN PAKSA ya.

Harapnya entry ni dapat membantu ibu-ibu yang nak bagi bayi mereka makan.

Kami ialah PENGEDAR SAH SHAKLEE anda di Bandar Saujana Putra! Sila SMS/ WhatsApp ke +6010-4289601 (Hanis) untuk self pick-up di Bandar Saujana Putra.

Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

**Nak daftar sebagai ahli Shaklee? Hanya dengan SATU KLIK.

Leave a Reply

CommentLuv badge

Translator
Translator Plugin
Ayat seribu dinar
Ahlan wasahlan…
Assalamualaikum & selamat sejahtera

Selamat datang ke Hanis Healthy Life. Hanis Amin adalah pengedar Shaklee yang sah, yang juga pengguna kepada produk Shaklee.

Untuk sebarang pertanyaan, hubungi kami di
email : hanisamin@gmail.com
sms/WhatsApp : +6010-4289601

Terima kasih.

Hazu Enterprise (SA0175455-W)

Set Istimewa untuk anda!

Breastfeeding Set
(Set Penyusuan)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Confinement Set
(Set Berpantang)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Skin Care Set
(Set Penjagaan Kulit)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Healthy Weight Set
(Set Berat Badan Sihat)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Baby & Children Health
(Kesihatan Bayi & Kanak-kanak)

Informasi


Sertai kami di Facebook!


Ada pertanyaan atau komen?