Order sekarang!


atau SMS/WhatsApp/Telegram :

010-4289601 (Hanis)

Best selling!!
Dapatkan info terkini segera..

* Setiap testimoni yang tertulis dalam laman web ini adalah pengalaman dari pelanggan sendiri dan hasil dari setiap pelanggan mungkin berbeza antara satu sama lain. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.

PERHATIAN : Konsultasi selepas pembelian produk dan jadual pengambilan adalah khas untuk pelanggan kami sahaja. Sila rujuk pengedar anda untuk jadual pengambilan & kosultasi selepas pembelian. Terima kasih.
Free Palestine, Pray 4 Syria
Tabung Kecemasan Gaza Aqsa Syarif di sini :
http://on.fb.me/1jlP2li
Akaun Maybank Islamic : 551575-004299
akaun Bank Islam : 1209-20100-34904
email : projects@aqsasyarif.org.my

Tabung Kasih Ummah Syria
Bank Islam Malaysia Berhad
120290 100 63512
(Pertubuhan IKRAM Malaysia)
email : i4syria315@gmail.com

Assalamualaikum…

Sekarang ramai betul yang berlumba-lumba tunjuk gambar EBM dan hasil perahan di blog mahupun Facebook. Ini menyebabkan ibu-ibu baru dan muda terus beraggapan susu mereka sikit bila dapat pam 1-2 oz sahaja sehari, walhal anak yang dilahirkan belum pun cukup sebulan.

Ibu-ibu, perlu diketahui ya keperluan bayi mengikut usia mereka dan setiap ibu dan bayi berbeza. Yang penting kerapkan penyusuan walaupun rasa susu sikit. Teringat masa Muadz lahir, yelah anak pertama. Walaupun banyak membaca tentang penyusuan, kelahiran dan lain-lain, bila tiba masa mengalaminya sendiri tentu berbeza. Saya tak pandai pegang bayi untuk disusukan. Rasa macam nak jatuh. Muadz pun nampak macam tak selesa je. Lebih-lebih lagi bila kena pegang belah kiri untuk susukan belah kiri.

Tetapi saya tetap tak putus asa, cuba juga suakan dan cuba belajar cara pegang yang betul dan pastikan bayi selesa. Alhamdulillah, lama-kelamaan Muadz terima juga puting saya yang tak berapa sempurna. Jadi keyword di sini, Tak boleh putus asa dan kena sentiasa memperbaiki ilmu penyusuan tau!

Ya, pada awalnya saya terlupa bawa pam ke rumah mak, jadi kami cuma perah pakai tangan. Saya dan suami berusaha bersungguh-sungguh perah untuk bekalan Muadz sepanjang saya mengurut. Sekali pam kadang tak sampai 2oz pun tapi itulah bekalan Muadz sepanjang saya urut dan bertunku. Memang tak berapa cukup, alhamdulillah tukang urut tu kadang berhenti dan beri peluang Muadz menyusu sebelum sambung semula.

Muadz yang tembam @ 6 bulan. 100% susu ibu

Selepas urut 3 hari dan dah ada pam barulah dapat pam dengan selesa. itupun masa muadz tidur petang, setelah kejutkan Muadz banyak kali tak mau bangun juga. Dan saya cuma dapat 2 oz setiap kali pam tapi itupun rasa gembira sangat. Saya lebih pentingkan direct feeding di awal-awal kelahiran. Muadz minum banyak juga, sejam setengah sekali dan sekali feeding dekat setengah jam, kadang2 sampai sejam.

Tak perlu bandingkan dengan hasil orang lain. Just enjoy the moment. 2 minggu sebelum mula kerja baru saya mula mengepam betul2. Saya cuba juga hantar Muadz ke Taska setengah hari dan sehari. Dan cuba atur jadual pam supaya bila bekerja nanti mudah selaraskan masa untuk pam. Dan hasil pam ni semualah yang menjadi stok untuk Muadz sepanjang di taska.

 

Jadi, buat ibu-ibu muda, jangan terus putus semangat dan rasa sedih bila hasil cuma 1-2 oz. Teruskan pam dan direct feeding. Saya sendiri tak perasan bila hasil susu saya mula meningkat sampai sehari boleh dapat 60zx5 botol. Tapi saya akui selepas saya ambil Shaklee memang nampak perubahan. Badan menjadi lebih sihat, tak mudah letih, malah hasil pam pun bertambah. Tapi yang penting asas penyusuan iaitu kerap kosongkan payudara kena terus dilakukan. 

Ada ibu yang bila hasil pam kurang, mula rasa malas mengepam. Jangan begitu! Teruskan pam dan pam walaupun hanya angin yang keluar pada awalnya. Nak kurang susu memang mudah. Bila rasa stress, penat, berfikiran negatif, skip pam, mulalah susu berkurangan. tetapi nak naikkan kembali tu yang susah. Perlukan usaha cekal berterusan dan power pumping. So don’t give up!

 

Happy Breastfeeding!!

 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 

Berminat?

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS/WhatsApp ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Leave a Reply

CommentLuv badge

Translator
Translator Plugin
Ayat seribu dinar
Ahlan wasahlan…
Assalamualaikum & selamat sejahtera

Selamat datang ke Hanis Healthy Life. Hanis Amin adalah pengedar Shaklee yang sah, yang juga pengguna kepada produk Shaklee.

Untuk sebarang pertanyaan, hubungi kami di
email : hanisamin@gmail.com
sms/WhatsApp : +6010-4289601

Terima kasih.

Hazu Enterprise (SA0175455-W)

Set Istimewa untuk anda!

Breastfeeding Set
(Set Penyusuan)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Confinement Set
(Set Berpantang)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Skin Care Set
(Set Penjagaan Kulit)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Healthy Weight Set
(Set Berat Badan Sihat)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Baby & Children Health
(Kesihatan Bayi & Kanak-kanak)

Informasi


Sertai kami di Facebook!


Ada pertanyaan atau komen?