Order sekarang!


atau SMS/WhatsApp/Telegram :

010-4289601 (Hanis)

Best selling!!
Dapatkan info terkini segera..

* Setiap testimoni yang tertulis dalam laman web ini adalah pengalaman dari pelanggan sendiri dan hasil dari setiap pelanggan mungkin berbeza antara satu sama lain. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.

PERHATIAN : Konsultasi selepas pembelian produk dan jadual pengambilan adalah khas untuk pelanggan kami sahaja. Sila rujuk pengedar anda untuk jadual pengambilan & kosultasi selepas pembelian. Terima kasih.
Free Palestine, Pray 4 Syria
Tabung Kecemasan Gaza Aqsa Syarif di sini :
http://on.fb.me/1jlP2li
Akaun Maybank Islamic : 551575-004299
akaun Bank Islam : 1209-20100-34904
email : projects@aqsasyarif.org.my

Tabung Kasih Ummah Syria
Bank Islam Malaysia Berhad
120290 100 63512
(Pertubuhan IKRAM Malaysia)
email : i4syria315@gmail.com

Posts Tagged ‘magnesium’

Shaklee Effect : Kenapa saya suka Ostematrix?

Assalamualaikum…

Sejak saya cuba Ostematrix, jarang-jarang saya tinggal produk istimewa ini. Saya mula ambil sejak menyusukan anak pertama iaitu Muadz. Mula-mula ambil set asas penyusuan je. Lepas Muadz dah setahun baru ambil set 3M dan terus jatuh cinta dengan ostematrix ni. Masa mengandungkan Zilal, memang langsung tak tinggal sampailah ke hari ini.

 

Nak tau ostematrix ni apa?

kenapa saya suka ostematrix

Read the rest of this entry »

Assalamualaikum…

Sejak saya kenal dan bercinta dengan Shaklee, ostematrix memang supplemen yang saya xpernah tinggal. Memang suka sangat dengan ostematrix sejak cuba ambil dan setelah mengenalinya.

Apa yang best sangat ostematrix ni? Haaa…meh saya cerita..

Biasalah, kita hujung minggu ni kadang-kadang bermacam-macam aktiviti, kadang sampai tak sempat nak duduk nak baring. Lagi pula dengan kena kendong si kecil ke sana ke mari.

image

Menghias dewan untuk program IKRAM. Berjaya juga buat spiral ballon tu.

image

Muadz dapat hadiah sertai acara kanak-kanak

Bila balik rumah je, start baring baru terasa sakit-sakit badan. Nak meluruskan badan pun rasa tak selesa. Kaki dah start rasa sengal-sengal. Malam tadi sebelum tidur, macam biasa ambil 4 biji ostematrix.

Alhamdulillah, pagi ni bangun dengan segar walaupun malam tadi banyak kali juga Zilal bangun menyusu. Sakit-sakit badan dah tiada. Dan yang best, pagi-pagi dah selesai melawat encik tandas membuang apa yang perlu.

Masa pantang dulu pun seronok je ambil ostematrix sebab dah tak takut nak ke tandas selepas bersalin. Tak perlu nak meneran sangat, ia keluar secara natural (maaf ya kalau ada yang geli tapi penting tau jaga sistem penghadaman kita ni. Kat situ la kebanyakan punca penyakit.)

Memang saya fall in love dengan ostematrix. Rasa badan dan jiwa tak tenang kalau tertinggal. Lagi best sebab bulan ni bulan promosi. Beli 6 dapat tambahan 1 lagi secara PERCUMA!

Sebotol ada 120 biji, hanya RM61 je sebotol, Memang berbaloi-baloi.

Shaklee Ostematrix

Ostematrix Kalsium-Magnesium

Eh, ostematrix ni bukan sekadar kalsium tau. (Bahaya tau kalau ambil kalsium SAHAJA!) Ia dilengkapi dengan magnesium dan vitamin D untuk membantu penyerapan kalsium. Selain tu ada juga beberapa mineral seperti zink dan boron untuk membantu membina tulang-tulang dari kalsium-magnesium tadi. Kalau ambil nutrien tapi tak dapat diserap dan digunakan oleh badan nak buat apa kan, membazir je.

Eh, dah excited nak beli? Boleh..boleh..

☎ SMS/WhatsApp : +6010-4289601

atau

☎ Hubungi pengedar kami di seluruh Malaysia :

http://healthy.babykawaiistore.com/hanis-amin-biz-partner/

✔ Register sebagai ahli Shaklee bersama group kami untuk dapatkan harga ahli di:
http://healthy.babykawaiistore.com/membership/cara-daftar-

Assalamualaikum

Susu merudum ketika haid?

Sesetengah wanita mengalami penurunan dalam penghasilan susu ibu sejak dari ovulasi (pertengahan kitaran) sehingga hari pertama atau dua tempoh haid datang. Tahap kalsium dalam darah wanita secara beransur-ansur berkurangan sepanjang tempoh masa ini, dan bagi sesetengah wanita penurunan kalsium dalam darah menyebabkan penurunan dalam bekalan susu. Bagi wanita yang mempunyai masalah ini, kalsium-magnesium tambahan boleh membantu. Amalan ini juga telah dilaporkan akan mengelakkan kekejangan rahim dan beberapa ketidakselesaan prahaid(PMS).

Dos kalsium tambahan yang disyorkan adalah antara 500 mg calcium/250 mg magnesium dan 1500 mg calcium/750 mg magnesium (dos yang lebih tinggi adalah umumnya lebih berkesan). Dos kalsium yang tinggi ini tidak boleh diambil secara solo, tetapi sebagai kombinasi kalsium dan magnesium. Jika tidak kalsium tidak dapat diserap ke dalam badan dengan baik. Jumlah pengambilan makanan tambahan(supplemen) bergantung kepada komposisi diet anda – lebih banyak pemakanan protein haiwan, lebih kalsium-magnesium yang diperlukan. Jika anda adalah seorang vegetarian, dos yang lebih rendah lebih baik.

sumber

SHAKLEE OSTEMATRIX Ostematrix kalsium-magnesium

Lebih daripada Sekadar Kalsium
OsteMatrixTM membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.  Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan. Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. Pengambilan yang disyorkan ialah sebanyak 4 biji sehari, di mana akan membekalkan 1000 mg kalsium/400 mg magnesium. Ini bermakna, setiap sebiji pil Cal-Mag Shaklee boleh membekalkan 250 mg kalsium/ 100 mg magnesium.

“Kenapa Shaklee tak buat sebiji ‘gedabak’ terus macam Vita-Lea? Leceh laa nak kena makan 4 biji pulak.”

Inilah keunikan Shaklee. Anda boleh tentukan berapa jumlah kalsium-magnesium dan Vitamin D yang anda perlukan setiap hari. Andaikan, anda dah minum segelas susu penuh tinggi kalsium pada waktu pagi, tak perlulah anda makan sampai 4 biji. Anda kira sendiri, dan dapatkan baki jumlah kalsium & vitamin D harian yang anda perlukan melalui OsteMatrix. Kalau buat sebiji besar terus nanti, takkan anda mahu kerat 4 pula kan? Tak hygiene & accurate nanti. Maka, sebab itulah OsteMatrix didatangkan dalam sebiji pil yang comel, yang lengkap dengan khasiat Kalsium-Magnesium-Vitamin D dan banyak lagi yang mudah untuk anda ambil.

*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

Assalamualaikum..

Ternanti-nanti promosi Mac 2013? Bagi sesiapa yang like dan follow FB page kami Hanis Healthy Life, tentunya dah maklum tentang promosi bulan ini. Malah dah ada yang order pun. Jadi, untuk dapat update dengan lebih cepat, boleh like dan follow page kami ya.

Promosi Mac 2013 - Ostematrix buy 6 FREE 1

 

Ostematrix bukan sekadar Kalsium, tetapi dilengkapi dengan Magnesium dan Vitamin D untuk penyerapan dan hasil yang lebih baik. Sekiranya pengambilan kalsium dan magnesium tidak seimbang, boleh menyebabkan bahaya pada tubuh tapi jangan risau sebab shaklee dah hasilkan gabungan kalsium-magnesium bersama Vitamin D yang terbaik dan tentunya seimbang untuk anda.

Bagi yang ternanti-nanti promosi untuk set penyusuan, masalah sendi dan kesihatan wanita. Inilah masanya. Nak tau lebih lanjut?

Hubungi kami sekarang ya!

 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

Assalamualaikum..

 

Sejak kecil lagi kita telah dididik betapa pentingnya susu kepada manusia. Bahkan kita juga digalakkan minum susu bukan sahaja pada peringkat umur kanak-kanak malahan sehingga dewasa.

Terdapat pelbagai khasiat di dalam susu. Antaranya kalsium, lemak, karbohidrat, vitamin serta mineral. Namun begitu harus di ingat bahawa keperluan nutrisi manusia terutamanya kalsium adalah berbeza di antara satu sama lain. Sebagainya contohnya seorang kanak-kanak berusia 1-3 tahun memerlukan kalsium sebanyak 500 miligram sehari berbanding kanak-kanak yang berusia 4-6 tahun yang memerlukan sebanyak 600 miligram sehari.
Sewaktu diperingkat umur yang awal, si kecil memerlukan kalsium untuk membina tulang dan gigi yang kuat seterusnya membesar secara optimum. Manakala semasa peringkat remaja, mereka memerlukan susu semasa peringkat baligh dan peningkatan ketinggian badan. Pada peringkat ini, mereka lebih aktif dalam aktiviti seharian yang mana memerlukan tulang yang kuat.
Selain itu kalsium juga membantu dalam mengelakkan osteoporosis di kemudian hari. Kita harus mendapatkan kalsium pada setiap hari kerana tulang kita akan mengalami pembaharuan selain kehilangan sebahagian nutrisi yang hilang dari badan kesan dari aktiviti badan seperti perkumuhan, pernafasan dan pembuangan urin dan tinja.
Sumber lain kalsium
Selain susu dan produk tenusu, terdapat pelbagai lagi jenis makanan yang mampu menyumbang kepada keperluan kalsium. Antaranya seperti:
a. Kekacang : Contoh yang terbaik adalah almond
b. Sayuran : Sayuran hijau seperti bayam, dan brokoli. (Selain menjadi sumber kalsium yang baik, sayuran ini juga mempunyai nilai kalori yang rendah)
c. Buah – buahan : Seperti oren dan kismis
d. Ikan : Seperti sardine dan salmon
Sekiranya anda keliru dalam nilai jumlah kalsium yang seharusnya di ambil dalam pola pemakanan anda, maka anda boleh mendapatkan nasihat dari doktor mahupun pakar pemakanan dalam membantu mengenai perkara ini.
Shaklee OsteMatrix (Kalsium-Magnesium)
Di Shaklee, makanan tambahan kalsium-magnesium (Cal-Mag) kami dikenali sebagai OsteMatrix. Pengambilan yang disyorkan ialah sebanyak 4 biji sehari, di mana akan membekalkan 1000 mg kalsium/400 mg magnesium. Ini bermakna, setiap sebiji pil Cal-Mag Shaklee boleh membekalkan 250 mg kalsium/ 100 mg magnesium.

Kepada anda yang mempunyai bayi yang demam kuning (jaundice) di dalam pantang, digalakkan untuk mengambil OsteMatrix ini agar khasiat Vitamin D dapat mengalir kepada bayi melalui susu ibu. Kita disuruh jemur bayi di waktu pagi adalah untuk dapatkan Vitamin D dari cahaya matahari pagi, bukan? Namun, anda pasti sedar tentang keburukan terdedah kepada cahaya matahari pada waktu yang lama.

“Kenapa Shaklee tak buat sebiji ‘gedabak’ terus macam Vita-Lea? Leceh laa nak kena makan 4 biji pulak.”

Inilah keunikan Shaklee. Anda boleh tentukan berapa jumlah kalsium-magnesium dan Vitamin D yang anda perlukan setiap hari. Andaikan, anda dah minum segelas susu penuh tinggi kalsium pada waktu pagi, tak perlulah anda makan sampai 4 biji. Anda kira sendiri, dan dapatkan baki jumlah kalsium & vitamin D harian yang anda perlukan melalui OsteMatrix. Kalau buat sebiji besar terus nanti, takkan anda mahu kerat 4 pula kan? Tak hygiene & accurate nanti. Maka, sebab itulah OsteMatrix didatangkan dalam sebiji pil yang comel, yang lengkap dengan khasiat Kalsium-Magnesium-Vitamin D dan banyak lagi yang mudah untuk anda ambil.

——-

Info terbaru saya belajar dari seorang doktor Homeophati yang turut menjadikan Shaklee supplement kepada pesakit beliau..beliau menyarankan pengambilan Kalsium bagi mengatasi masalah gastrik dan terutama mereka yang menjalani ibadah puasa. (sumber)
Selain itu, pengambilan Energizing Soy Protein(ESP) turut membantu memberi tenaga & membantu mereka yang mengalami gastrik di bulan puasa ini.
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Assalamualaikum..

Hari ni nak kongsi pengalaman para suami dengan Ostematrix. Bukan isteri sahaja yang sesuai ambil Ostematrix tau. Ini pengalaman suami Ajlaa Hashim dari blognya..

Ostematrix adalah kalsium, apa kaitannya dengan resdung??  
Salah satu punca sinus adalah kurangnya vitamin D di dalam tubuh. (Info DI SINI) Vitamin D di dalam Ostematrix berfungsi untuk membantu penyerapan kalsium ke dalam tubuh manusia. Jadi, secara tak langsung, Ostematrix bukan sahaja meningkatkan kesihatan tulang dan gigi bahkan meningkatkan sistem imunisasi badan manusia.
Satu lagi testimonial dari encik suami
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Berminat?
Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Assalamualaikum…

 

APABILA bercakap mengenai kepentingan kalsium, kebanyakan daripada kita sering kali merujuk zat itu hanya untuk kanak-kanak sebagai sumber tumbesaran tulang.Bagi orang tua pula, ia penting bagi mengelakkan pereputan tulang. Jarang sekali orang muda atau yang berada di usia pertengahan mengambil berat mengenai pengambilan kalsium dalam struktur diet harian mereka.Selain diperlukan golongan dewasa yang aktif, tahukah anda bahawa kalsium adalah zat yang amat penting bagi ibu-ibu hamil? Kekurangan pengambilan kalsium atau kealpaan dalam memberi tumpuan terhadap zat kalsium sebenarnya boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran saat-saat melahirkan anak. Lebih buruk, kesannya akan berterusan sehingga usia tua.

“Saya terkejut apabila ada doktor yang tidak mempraktikkan pemberian pil kalsium kepada ibu-ibu mengandung ketika membuat pemeriksaan bulanan. Kalsium dilihat sebagai satu zat yang amat penting di samping zat besi, folik, potasium dan lain-lain,” kata pembuka Pakar Obstetrik dan Ginekologi Pusat Perubatan Sime Darby, Subang Jaya (PPSDSJ), Dr. Delilah Ahmad.

Beliau yang mahu semua ibu hamil tidak memandang remeh keperluan kalsium juga berharap agar golongan suami turut mengambil peranan mengingatkan pasangannya.Apabila berjumpa doktor dalam sesi pemeriksaan, pasangan dinasihatkan agar jangan segan untuk meminta pil kalsium di samping mengamalkan diet tinggi zat kalsium.“Sebanyak 75 peratus ibu-ibu hamil tidak mengambil keperluan kalsium yang mencukupi dan ketidaksedaran ini akan memberi kesan kepada mereka khususnya pada semester ketiga mereka mengandung dan saat-saat melahirkan anak,” kata beliau.

Jelas Delilah, ibu hamil lazimnya memerlukan 1,200 hingga 1,300 miligram kalsium sehari iaitu tambahan 300 hingga 500 miligram zat yang diperlukan orang dewasa.Ia bermakna seseorang itu perlu mengamal pengambilan susu segar sebanyak satu liter setiap hari. Delilah yakin, ibu-ibu sekarang kurang mengamalkan pengambilan susu, sama ada tidak meminatinya atau ada pula yang mempunyai masalah tidak boleh bertoleransi dengan laktosa.

“Jika ibu-ibu hamil ini tidak suka mengambil susu, saya percaya terdapat banyak susu berperisa di pasaran khas untuk mereka. Pengambilan keju, dadih dan makanan yang berkaitan dengan susu juga boleh diamalkan bagi menggantikan susu.

“Selain produk tenusu, ibu-ibu hamil boleh mengambil makanan pejal yang tinggi zat kalsium termasuk sayur-sayuran, buah-buahan dan ikan bilis, salah satu makanan yang mempunyai kandungan kalsium paling tinggi,” katanya.Kata Delilah, walaupun ibu-ibu itu dibekalkan dengan pil kalsium, mereka tetap perlu mengamalkan diet sumber asli seperti yang di senaraikan itu.

Kalsium yang diambil itu amat berguna untuk kekuatan tulang khususnya bagi ibu-ibu yang memerlukan zat tersebut bagi kekuatan menanggung berat bayi secara fizikal.Selain itu, kalsium juga penting untuk pembekuan darah, menstabilkan transmisi impuls saraf dan untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya kontraksi.“Banyak penyelidikan dan kajian, atau lebih tepat kira-kira 14 kajian yang disenarai dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika mendapati kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko praeklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi,” terang Delilah.Keadaan itu dikatakan berlaku selepas 20 minggu kehamilan bersama dengan masalah lain. Difahamkan juga pra-eklampsia berpotensi membawa maut bagi ibu dan bayi akibat kenaikan tekanan darah tinggi

Secara amnya, kalsium yang sedia dimiliki ibu akan diserap oleh bayi semasa dia membesar terutamanya dalam proses pembentukan tulang. Kesan paling ketara adalah ibu hamil akan kekurangan kalsium pada jumlah yang besar khususnya di akhir tempoh kehamilan.

Kegagalan menggantikan kalsium yang diserap oleh bayi boleh menyebabkan ibu-ibu itu kehilangan gigi pada usia yang lebih muda daripada sepatutnya. Mereka juga berisiko tinggi menghidap osteoporosis.“Mereka yang mempunyai ketumpatan jisim tulang yang sangat rendah akibat kekurangan kalsium dan berat tulang yang kecil berpotensi besar mengidap osteoporosis dan pada kadar lebih cepat.Untuk mengesan jisim dan densiti tulang, mereka boleh membuat pemeriksaan di hampir semua klinik umum,” katanya yang turut mencadangkan agar pemeriksaan itu dilakukan sebagai langkah memahami lebih lanjut keadaan tulang badan.


Kehilangan kalsium dalam kalangan ibu hamil secara relatif lebih banyak iaitu sekitar tiga hingga 10 peratus berbanding wanita menopaus yang kehilangan satu hingga tiga peratus.“Itupun sudah dikira banyak. Bayangkan dengan kehilangan lebih tujuh peratus? Kehilangan ini berpunca daripada permintaan yang tinggi terhadap kalsium oleh bayi,” terang Delilah.Jika ada orang yang berpendapat pengambilan kalsium boleh dikurangkan selepas beranak, itu juga satu tindakan yang salah.

IKAN bilis adalah sumber kalsium paling utama, mudah didapatkan dan senang diintegrasi dalam sajian seharian.Sebenarnya, ibu-ibu khususnya yang menyusukan anak perlu terus mengekalkan pengambilan kalsium pada kadar yang sama. Kalsium diperlukan untuk mengiringi proses merehatkan otot rahim yang mengecut semula mahupun sewaktu kedatangan haid.

“Selian itu, pengambilan kalsium yang secukupnya didapati boleh mengelakkan masalah kekejangan sewaktu proses bersalin.“Kekurangan zat itu juga boleh mengakibatkan masalah kesejukan dan kekejangan pada bahagian kak. Kekejangan yang berlaku itu boleh mengganggu emosi ibu selain proses bersalin itu sendiri,” kata beliau merujuk kepada komplikasi yang paling digeruni ibu-ibu hamil.Oleh yang demikian, Delilah menasihati ibu-ibu yang merancang hamil, sedang hamil mahupun yang sudah melahirkan anak supaya mengekalkan mengambil kalsium sama ada berbentuk suplemen mahupun daripada sumber semula jadi.

 

Kalsium Shaklee diberi nama Ostematrix. Ianya lengkap dengan magnesium dan Vitamin D. Sebiji OsteMatrix membekalkan 250mg Kalsium dan 100IU Vitamin D. Maka, untuk mendapatkan 100% nilai harian Vitamin D dan Kalsium, anda perlu ambil sebanyak 4 biji OsteMatrix setiap hari..
Lagi tentang Ostematrix, klik sini.

sumber : Kak Cery

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.


Assalamualaikum..

Dah lama nak menulis tentang ni, tapi ambil masa sikit. 2 minggu lepas semasa saya bawa Muadz ke klinik terdengar pharmacist kata pada seorang ibu, tak elok ambil A***m. Yang dimaksudkan adalah A***m untuk ibu mengandung dan menyusu ye. Untuk bayi, saya tak pasti.

Saya yang memang ambil A***m L***a terus bertanya untuk lebih lanjut. Katanya A***m mengandungi kalsium yang terlampau tinggi menyebabkan kandungan kalsium-magnesium dalam badan tidak seimbang. Kesannya mungkin tak nampak sekarang tapi untuk jangka masa panjang akan menyebabkan pelbagai masalah. Antaranya adalah masalah buah pinggang dan keguguran rambut.

Katanya lagi, kalsium, magnesium dan vitamin D perlu diambil dengan seimbang. Berseloroh hubby kata, ambil Shaklee la. Terus ahli farmasi tu kata, Shaklee bagus. Kandung Kalsium, Magnesium dan Vitamin D nya seimbang.

Waahh.. teruja saya. Terus balik rumah tengok kotak A***m. Memang kandungan Kalsiumnya tinggi. Tetapi kandung Magnesium dan Vitamin Dnya terlampau sedikit. Agak kurang seimbang di situ.

Kandungan Kalsium, Magnesium & Vitamin D

Kandungan Ostematrix

Apa pun pilihan di tangan anda…

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.


Kalsium sangat penting dalam kehidupan wanita, terutama ibu mengandung dan menyusu. Kekurangan kalsium pada wanita selalunya dikaitkan dengan penyakit Osteoporosis.

Apakah itu Osteoporosis?
Osteoporosis adalah keadaan di mana kepadatan tulang mula merosot, yang meningkatkan risiko osteoporosis. Risiko ini jauh lebih tinggi terhadap wanita kerana tulang-tulang wanita lebih tipis berbanding tulang-tulang lelaki.

Osteoporosis secara umumnya bermula sekitar umur 40 tahun, dan prosesnya semakin meningkat pada wanita pre menopause dan pasca menopause. Selain itu, perubahan produksi hormon pada wanita (penurunan hormon estrogen) turut menyebabkan deposit kalsium dalam tulang terganggu. Salah satu ancaman yang bakal di hadapi disebabkan osteoporosis ialah terjadinya patah tulang.

Wanita hanya akan menyedari terjadinya osteoporosis apabila sudah mengalaminya (retak tulang), terutamanya apabila telah menopause. Maka, tatkala itu, pesakit osteoporosis memerlukan kalsium yang cukup setiap hari, dan turut memerlukan sinar matahari dan vitamin D3, serta antioksidan seperti vitamin A, C, E dan selenium.

Apakah peranan Cal-Mag kepada ibu menyusu?
Kalsium sangat penting buat ibu menyusu kerana kalsium turut dialirkan kepada bayi melalui susu ibu. Selain itu, kalsium turut memainkan peranan besar kepada sesetengah ibu menyusu yang mendapati perahan susunya berkurangan tatkala sedang period (menses).

Kenapa hasil perahan susu ibu berkurangan apabila si ibu period?
Ini adalah kerana level kalsium dalam darah (blood calcium levels) turut berkurangan tatkala si ibu sedang period. Keadaan paling kritikal ialah dari permulaan hari ovulasi (hari ke-14 daripada hari pertama period yang terakhir) sehinggalah ke hari ke-2 atau ke-3 period.

Oleh itu, ibu menyusu digalakkan untuk mengambil makanan tambahan kalsium (calcium supplements) mengikut dos di antara 500 mg kalsium/ 250 mg magnesium sehingga 1500 mg kalsium/ 750 mg magnesium (lebih besar dos yang diambil, lebih efektif hasilnya). Jumlah dos makanan tambahan ini adalah bergantung kepada komposisi diet anda – lebih banyak protein daging (animal protein), lebih banyak Cal-mag yang diperlukan. Sekiranya anda adalah pemakan sayuran sahaja (vegetarian), dos yang lebih rendah sudah mencukupi.

Penting!!!
Perlu diingatkan bahawa kalsium tidak boleh diambil berasingan, perlu diambil dengan kombinasi magnesium (Contoh : Cal-Mag atau Cal-Mag-Zinc supplements). Jika tidak diambil secara kombinasi, dikhuatiri kalsium tidak akan dapat diserap dengan efisyen ke dalam badan kita.

Siapakah yang perlu mengambil Cal-Mag supplements?

  • Semua individu sihat, lelaki dan perempuan.
  • Ibu yang mengandung, ibu yang menyusukan anaknya dan wanita yang pernah melahirkan anak.
  • Mereka yang mempunyai masalah kekangan pengambilan bahan2 tenusu seperti susu.
  • Mereka yang selalu mengalami sakit2 kaki, sakit2 sendi, sakit di bahagian tulang belakang, sejuk2 badan, rasa bisa di tapak kaki, kebas atau terasa seperti kaki dicucuk2 dengan jarum.
  • Mereka yang mudah keletihan dan tidur yang kurang membuatkan golongan ini mudah letih dan sukar untuk bangun tidur.
  • Sakit kepala yang teruk dan berhari-hari.
  • Mereka yang sedang menjalani fisioterapi.
  • Mereka yang mempunyai masalah pecah2 di telapak kaki dan rekahan di tumit kaki.
  • Mereka yang mengalami PMS yang sangat teruk sehingga terpaksa mengambil pil penahan sakit setiap kali datang bulan.
  • Mereka yang mempunyai masalah kesihatan yang berkaitan dengan darah.

Adakah Shaklee mempunyai Cal-Mag supplements?
Di Shaklee, makanan tambahan kalsium-magnesium (Cal-Mag) kami dikenali sebagai OsteMatrix. Pengambilan yang disyorkan ialah sebanyak 4 biji sehari, di mana akan membekalkan 1000 mg kalsium/400 mg magnesium. Ini bermakna, setiap sebiji pil Cal-Mag Shaklee boleh membekalkan 250 mg kalsium/ 100 mg magnesium.

Kepada anda yang mempunyai bayi yang demam kuning (jaundice) di dalam pantang, digalakkan untuk mengambil OsteMatrix ini agar khasiat Vitamin D dapat mengalir kepada bayi melalui susu ibu. Kita disuruh jemur bayi di waktu pagi adalah untuk dapatkan Vitamin D dari cahaya matahari pagi, bukan? Namun, anda pasti sedar tentang keburukan terdedah kepada cahaya matahari pada waktu yang lama.

“Kenapa Shaklee tak buat sebiji ‘gedabak’ terus macam Vita-Lea? Leceh laa nak kena makan 4 biji pulak.”

Inilah keunikan Shaklee. Anda boleh tentukan berapa jumlah kalsium-magnesium dan Vitamin D yang anda perlukan setiap hari. Andaikan, anda dah minum segelas susu penuh tinggi kalsium pada waktu pagi, tak perlulah anda makan sampai 4 biji. Anda kira sendiri, dan dapatkan baki jumlah kalsium & vitamin D harian yang anda perlukan melalui OsteMatrix. Kalau buat sebiji besar terus nanti, takkan anda mahu kerat 4 pula kan? Tak hygiene & accurate nanti. Maka, sebab itulah OsteMatrix didatangkan dalam sebiji pil yang comel, yang lengkap dengan khasiat Kalsium-Magnesium-Vitamin D dan banyak lagi yang mudah untuk anda ambil.

Lagi tentang OsteMatrix di sini.

sumber : GenkiMomma

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.


Assalamualaikum..

Sampai saat ini banyak yang beranggapan bahwa kalsium merupakan mineral yang sangat penting untuk pembentukan tulang dan mencegah terjadinya osteoporosis atau pengeroposan tulang. Tulang yang rapuh boleh mengakibatkan postur tubuh yang buruk, sakit di punggung, patah tulang panggul, dan masih banyak lagi masalah kesihatan lainnya.

Ketika level kalsium dalam darah menurun, makin banyak kalsium yang diambil dari tulang, ini yang menyebabkan seseorang menderita osteoporosis. Wanita memerlukan lebih banyak zat besi dan kalsium, karena mereka memiliki kitaran haid yang memungkinkan kalsium keluar bersama dengan darah yang keluar. Begitu juga wanita yang menyusu, memerlukan lebih kalsium dalam tubuh.

Sedikit tips untuk menambahkan kalsium dalam badan :

1. Jangan lupa minum susu
Semakin kita dewasa, kita sering terlupa untuk minum susu. Ini adalah kesalahan umum. Jika Anda tak memiliki permasalahan dengan susu (lactose intolerant), atau vegan, maka meminum susu sehari-hari adalah cara terbaik mengambil kalsium. Banyak yang salah mengartikan, bahwa dengan meminum susu seseorang bisa jadi tambah gemuk, karena lemaknya. Padahal, jika ini menjadi hambatan bagi Anda, Anda bisa memilih susu berkalsium tinggi yang non-fat atau low-fat. Yoghurt, keju, butter, dan ais krim juga bisa jadi sumber kalsium yang baik.

2. Camilan
Cuba cek kandungan kalsium yang terdapat dalam frozen yogurt yang sekarang banyak dijual di mal. Biasanya fro-yo mengandung kalsium antara 200-300 mg per gelasnya. Puding, cake, fudge, atau makanan pencuci mulut lainnya juga sering menggunakan susu (mengandung kalsium hingga 600 mg).

3. Makanan utama
Tambahan keju di dalam makanan utama juga boleh menjadi sumber kalsium. Contohnya, keju mozzarella, ricotta, dan parmesan, yang mudah ditambahkan pada makanan utama seperti pasta. Mulailah hari Anda dengan menambahkan keju di omelet atau telur orak-arik Anda.

4. Kalsium tambahan
Belakangan ini kalsium menjadi nutrisi tambahan yang amat penting, bahkan sudah banyak makanan instan yang sudah dilengkapi dengan kalsium. Contohnya, jus jeruk, sereal, susu kedelai, dan lainnya. Para produsen makanan tentunya berusaha membantu para konsumen dengan menciptakan produk yang kaya akan nutrisi, di antaranya kalsium.

5. Makanan hijau
Brokoli, lettuce, bok choy, sawi, dan sayuran berdaun hijau adalah sumber kalsium yang cukup baik. Masalahnya, kalsium pada sayuran tak terlalu mudah diserap tubuh dibandingkan susu. Anda bisa mencoba mengkombinasikan asupan sayuran Anda dengan menggabungkan bayam atau lettuce. Taburkan juga wijen atau kacang (yang juga merupakan sumber kalsium yang baik) dan keju.

6. Kombinasikan pil suplemen
Agar kalsium bisa diserap tubuh, diperlukan magnesium. Sebab jika kandungan kalsium tinggi sementara magnesiumnya rendah, kulit juga bisa kekurangan kepadatannya. Keseimbangan adalah kuncinya. Para ahli merekomendasikan perbandingan 2:1 antara kalsium dan magnesium. Jika Anda meminum suplemen 1.000 mg per hari, Anda akan butuh 500 mg magnesium. Tubuh kita hanya bisa menyerap 500 mg dalam sekali waktu, dan akan mengeluarkan sisanya. Jadi, sebaiknya Anda mengkonsumsi kalsium dalam dosis rendah setiap harinya. Kalsium karbonat harus dikonsumsi bersama makanan padat, sementara kalsium sitrat bisa dikonsumsi bersama atau tanpa makanan. (Mujur Ostematrix sudah pun mengandungi Kalsium dan magnesium yang mencukupi.)

7. Padukan dengan vitamin D
Vitamin D juga penting untuk kesehatan tulang, dan memiliki hubungan yang bersinergi dengan kalsium. Disarankan agar tubuh terkena paparan matahari selama 15 menit per hari. Namun, sinar matahari yang dimaksud adalah sinar yang sehat, di bawah pukul 09.00. Sinar matahari bisa membantu tubuh membangun vitamin D secara alami, namun biasanya tetap dibutuhkan suplemen terpisah untuk mencukupi kebutuhan tubuh. (Oh ya, Ostematrix juga dah mengandungi vitamin D di dalamnya.)

8. Kurangi kopi
Terlalu banyak konsumsi kafein mendorong pengeluaran kalsium dari dalam tubuh. Jika memang Anda harus mengkonsumsi kopi, coba tambahkan susu atau krim (tapi bukan non dairy creamer) ke dalam kopinya.

9. Hati-hati dengan diet tinggi protein
Ada beberapa diet yang membuat pasiennya harus makan makanan hewani saja. Padahal makanan hewani justru mencuri kalsium perlahan-lahan dari tulang. Karena daging hewan mengandung banyak protein yang dipecah menjadi komponen yang asam. Tubuh mencoba mengolah tersebut menggunakan kalsium. Jika Anda banyak mengkonsumsi daging merah dan telur, maka Anda perlu menambah asupan kalsium sehari-hari.

source : KOMPAS
edited by : Hanis Amin

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Hubungi saya di hanisamin@gmail.com atau SMS ke 010-4289601 (Hanis) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

Translator
Translator Plugin
Ayat seribu dinar
Ahlan wasahlan…
Assalamualaikum & selamat sejahtera

Selamat datang ke Hanis Healthy Life. Hanis Amin adalah pengedar Shaklee yang sah, yang juga pengguna kepada produk Shaklee.

Untuk sebarang pertanyaan, hubungi kami di
email : hanisamin@gmail.com
sms/WhatsApp : +6010-4289601

Terima kasih.

Hazu Enterprise (SA0175455-W)

Set Istimewa untuk anda!

Breastfeeding Set
(Set Penyusuan)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Confinement Set
(Set Berpantang)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Skin Care Set
(Set Penjagaan Kulit)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Healthy Weight Set
(Set Berat Badan Sihat)

Testimonial : KLIK SINI

==========================

Baby & Children Health
(Kesihatan Bayi & Kanak-kanak)

Informasi


Sertai kami di Facebook!


Ada pertanyaan atau komen?